Симеон Денисов
Показание
о речении образ.
[Предисловие и примечание издателя, П. С. Смирнова, «Христианское Чтение», СПб., 1911, апрель, стр. 485]
Предисловие.
Мы полагаем, что данное «Показание» написано настоятелем Выговской пустыни Семеном Денисовым, и что поводом к его написанию послужили «раздоры», происходившие в федосеевщине, где главным противником известнаго Евстрата Федосеева выступил некий Савин Михеев, — те «раздоры», весть о которых, очевидно, дошла и до Выгореции.
По поводу известных «исправлений» в старопечатных книгах, какия допустил федосеевский наставник Евстрат Федосеев, заменяя слово «образы» словом «лицы», — Выговское сказание гласит: «Возсташа неции на онаго Евстрата... паче же некто... Савин Михеев, который, по согласию с прочими, от онаго Евстрата, — оле, дерзости! — и вторично крестити смелость возъиме, и долго сей раздор в них протяжеся, даже до лет настоятельства Семена Денисовича, кий своими мудрыми богословеньми оный раздор погаси». В соответствие этому сказанию, в данном сочинении мы находим следующее: во-первых, предметом его является «речение» образ; во-вторых, автором сочинения назван какой-то «господин Симеон»; в-третьих, этот Симеон именуется «настоятелем», а известно, что был настоятель Семен, — именно в Выговской пустыни настоятель Семен Денисов; в-четвертых, Выговское сказание передает, что Денисову удалось «раздор погасить»: это случилось, как мы знаем, в начале 1735 года, когда Евстрат Федосеев произнес свое «исповедание» пред «собором» в деревне Ступилишках, а данное «Показание» к тому именно и наклоняло свою цель, чтобы склонить споривших к примирению.
В частности, Выговское сказание передает, что раздоры,
возникшие в федосеевщине по делу Евстрата
Федосеева, были очень велики и сильны, что некий Савин Михеев положил даже перекрещивать приходящих от Евстрата. Что же мы
видим в данном сочинении? Сочинение упоминает о
каких-то «любопрящихся» по вопросу о слове «образ» и говорит о том, что между
этими «любопрящимися» начался сильный
«раздор». В то время, как подобало «не раздирати согласия
кафолической церкви любопрительными истязаньми и споры, но паче в единство
мирное и согласие всеблагодатное слеплятися», в общине ревнителей старых книг начался «раздор» и «любопрение», так что
появились «любопрящиеся» и «раздирающиеся» о «готовых речениях в готовых книгах, от святых патриарх и отец
положенных, яже готово и благоговейно благочестивым разумом приимати подобает тако, яко
напечаташася, яко изобразишася, яко от церкви истолковашася».
Кто такой Савин Михеев, противник Евстрата Федосеева? В определении федосеевскаго «собора» 1739 года. бывшаго в Польше, в деревне Давыдове, Савин Михеев упоминается, как «духовный человек», как видный член этого «собора», строгий ревнитель в вопросах, касающихся федосеевства. Очевидно, этот Савин Михеев и был главным противником Евстрата Федосеева, требовавший для последователей Евстрата новаго перекрещивания. Евстрат Федосеев, нужно заметить, также был на данном «соборе» — под именем Фаддея Денисова, очевидно — по имени, полученному при безпоповщинском перекрещивании, и по имени своего отца, в перекрещивании названнаго Дионисием.
Влияние сочинения Семена Денисова сказалось и на самом
исходе даннаго «раздора». Денисов так писал: «Аще бы кто в таковых распрениях, или дерзновениях,
погрешил, и, покаялся, от онаго своемышленнаго отшел разума, и совокупился согласно с кафолическою церковию:
всерадостно долженствует приимати онаго к церковному согласию по древним образцем». А известно,
что, когда 24 марта 1735 года, в Польше, в
деревне Ступилишках, Евстрат произнес пред
«собором» свое «исповедание», из котораго всякий
мог видеть, что по догматическим вопросам он разсуждает вполне согласно с
старопечатными книгами, — то «от
всех христиан, яко грамотных, тако и простых похвален» был и любезно принят в
общение, так что всякий «раздор» по этому вопросу уничтожился.
Показание велемудраго настоятеля господина Симеона со истолкованием и
ясным свидетельством о богословском речении образ,
и како оно приемлется: овогда за вид естества, овогда
же за начертание и лице.*
Аще и дерзостно есть и зело
бедовметно в вышесильная таинства вметатися и в пучину неудобознаемую богословскаго
вреватися моря, по Премудрому, вопиющу: высших
себе не ищи, глубльших себе не пытай: Сирах, 3, но слышание любопрящихся и раздор соединенных понуди конечную нашу
грубость в толь превысокое, в толь всепревзятое
таинство всепревознесеннаго богословия вступити, еже о пресвятей, единосущей и
пресущественней Троице младенческими
немотовати языками; о единстве образа
святыя, и преестественныя, триипостасныя Троицы известити; святых богословцев богословными словесы и разуменьми, даже раздельшихся писательными гласы, во
един божественнаго совокупления соберем разум,
еже да будет всепресвятая, триипостасная,
единица Твоею преестественною благодатию. Аминь.
Удобопознания же ради чрез вопросы и
отвещания сия представляем люботщательным читателем
Вопрос: Колико
есть образов во Святей, Единосущней Троице?
Ответ: Един
образ, яко научают нас святии богословеснии мужие: Максим Исповедник во своих о
вере изложениях,
еже во Псалтирях Малых Следовательных Иосифовския
печати обретается, и Катехизисе Малом, тако в книзе Катехизиса Великаго, и в
словесех Афанасия Великаго, и в Маргарите
св. Златоуста, слово 6, лист 60, и в
Троичне каноне св. Григория Синаита, и в книзе Кириллове печатней, на листу 557-м, достаточно о сем написует.
Вопрос: Что
есть образ?
Ответ: Образ истее значит вид и зрак существенный естества; обаче образа
имя различно во Святем Писании приемлет: овогда за вид естества, яко у апостола
о Христе: иже во образе Божии сый и
образом обретеся, яко человек; зде вид
естества, яко божественнаго, тако человеческаго значит; по сим прикладом во
Святей Троице един образ естества
божественнаго богословится. Овогда
же за начертание и лице приемлется, яко во
Евангелии: вопросившу Христу — чий образ и надписание? глаголаше: Кесарев. Не бо
естество, но начертание лица Кесарева на цате
бяше. Тако славенски повсемственно глаголем: образ Христов, образ Пресвятыя Богородицы, образ Николы
Чудотворца; си есть подобие или начертание лица
Христова, или Пресвятыя Богоматере, или святого коего; ибо естества и существа
вид и образ всем человеком един есть, лиц
же и начертаний виды и образы мнози и безчисленни. По сим
прикладом у преподобных Никона Черныя Горы и Иосифа Волоцкаго имеется во своих
им описаниих о Святей Троице едино естество и существо исповедается, и три
лица, яже и образы наричутся, и собства, яко
же греческое речение едино морфи
многообразне знаменует: иногда зрак, иногда вид, иногда образ, иногда лице, — яко лексиконы славяногреческие
изъявляют, — требует же праводника, искусна разумом православным, искусно превождающаго. Тако и словенское
речение образ различно знаменует: иногда вид естества, иногда
подобие, иногда зрак, иногда начертание
лица, яко словенские изъявляют лексиконы, еже требует на разсмотрение искусна
и ведательна мужа, познавающаго православно и
глаголы, и имена, согласно кафолическому
благочестию.
Вопрос: В
Псалтырях и Октоихах Филаретовских и Иоасафовских, в каноне Троичне, в первой песни:
Пресущный едине, Господи, и трисиянне образы; в
седьмой песни, в первом стисе: крепку ми мысль устрой, трисветлая образы единице; во втором стисе: образы же
троично нося число, — убо
православно ли напечатася сие и можно ли
за православное прияти?
Ответ: Всякое
православными патриархи и учительми церковными печатное, или написанное, и православным
разумом приятое, православно и есть, и обретается, кроме погрешения забытнаго и
описи, еже всем человеком случается. Но и святейшие патриарси
они, печатавшие, яко православни и быша и от нас приемлются; тако книги оныя от всея святороссийския церкви за православны
имешася, и ныне от нас веруются; и оная
речения, яко от православных патриархов напечатанная, православным разумом прияти долженствуем; православным
же разумом сице прияти подобает: не за вид
существа божественнаго, еже едино и есть и
веруется всею кафолическою церковию, но за лица
Божественныя, за начертания, за ипостаси, и свойства Святыя Троицы, яже три исчисляются кафолически и веруются, яко у
вышепомяненных преподобных: у Никона, и Иосифа,
образы за лица и свойства написашася, иже быша православни
и преподобни. Тако и предъявленнии святейшии патриархи православни и учители церковнии быша, и
писания, и книги их за православныя и святыя имеем; убо и оное наречение образов за лиц и начертаний
знаменование православным разумом
приемлюще, православное оное и именуем и
вменяем.
Вопрос: Чесо
ради в печатех Иосифа патриарха напечатася вместо образов лица: Пресущный Едине, Господи, и трисиянне
лицы?
Ответ: Сего
ради изъяснися явственно, дабы православнии христиане, по первых святейших
патриарх печатем читающие, идеже напечатано образы, ведали все разумевати и вменяти со святою церковью за лица, и начертания, и свойства Святыя, Единосущныя Троицы православным и
благочестивым разумом.
Вопрос: Чего
ради в Кирилловой печатной книзе напечатася: далече убо буди от нас,
правоверующих, сицевое нечестие, еже три образа в Святей Троице глаголати?
Ответ: Для
того, дабы читающие по первым печатем, идеже напечатано: три образы, не вменяли и не
разумевали за естество и существо, еже
есть богомерзко и нечестиво. Не три убо,
но едино существо Святыя Троицы, яко и святии Никон Черныя горы и Иосиф
Волоцкий вменяху и разумеваху, сами же дабы всегда веровали, и исповедывали,
и глаголали: един образ, един вид божественнаго
существа пресущественныя и вышеестественныя Троицы. Обаче ведати долженствует, яко во Святей,
преестественней, пресущественней и пребожественней Троице, аще естество и существо глаголется, аще вид и образ, аще
ипостаси лица и начертания, но вся сия
безтелесна, невоображена, и непостижима православно веруются, и единою токмо
верою всеговейно поклоняема, и почитаются, и исповедаются, яко святии
богословцы и учители церковнии, и вся кафолическая церковь православно нас научает.
Сия бо кратко
предложенная вопросоответствия за краткость настоящаго времени любопрящимся и
раздирающимся о готовых речениих в готовых книгах, от святых патриарх и отец положенных, яже готово и благоговейно
благочестивым разумом приимати подобает тако,
яко напечаташася, яко изобразишася, яко от церкви растолковашася, а не
мудрствовати паче, еже подобает мудрствовати, но мудрствовати в смиренномудрии, а не раздирати согласия кафолической
церкви любопрительными истязаньми и споры, но паче в единство мирное и согласие
всеблагодатное слеплятися.
Аще бы кто в таковых распрениях, или
дерзновениях, погрешил, и, покаявся, от онаго своесмышленнаго отшел разума, и совокупился согласно с кафолическою
церковию: всерадостно долженствует приимати
онаго к церковному согласию по древним
образцем. Ибо и Феодорит блаженный, и Ива Едесский, на 3-м
вселенском соборе в сопрениих со св. Кириллом Александрийским от церкви отлучишася, но паки, покаявшеся, вселенским 4-м
собором не точию к церкви прелюбезно
прияшася, но и в епископы всеизрядно паки
учинишася, и не токмо в епископы, но Феодорит — блаженный,
и учитель церковный, и богословец всекрасный
всекрасно почтен бысть, и дивно словесы своими и ученьми церковь украси.
Сия и мы смотряюще,
мирное друг с другом гоним, по апостолу: и не раздорами и прями церковь
украшается, но добрым, и благочестивым, и мирным согласием, и советы братолюбными, и спасительными, готовое
отеческое православие держаще, готовая
предания их соблюдающе, по готовым
отеческим гласом молитвы Господеви простою и неоплазивою верою возсылаем, и друг друга мирно и братолюбно во всяком смирении приемлем; тако единостию согласия
благочестиваго во единство кафолическия церкви вместимся, и добрыми, и мирными, и смиренными нравы текуще, единства небеснаго царствия сподобимся
причастницы быти благодатию всепетыя и единосущныя Троицы. Аминь.
Примечание:
* Рукоп. Хлудовской библиотеки №272, лл. 42—46; здесь это сочинение подписывается так: "Показание велемудраго настоятеля господина Симеона со истолкованием и ясным свидетельством о богословском речении образ, и како оно приемлется: овогда за вид естества, овогда же за начертание и лице".