Инока Максима Грека
Сказание о еже како подобает блюсти исповедание православныя веры.
[По синодальному изданию. Сочинения Максима
Грека в 3-х частях. Казань, 1859 г.]
Другу возлюблену Максим инок радоватися о Господе. О нем же спросился еси со мною, сицева
отвещаю ти и тобою всякому православному.
Священный символ, еже есть исповедание
православныя веры християнския, изложен бысть первым собором 300 и 18 святых отец в Никейском граде, при великом царе Константине, изложен бысть ими до сего точию: веруем и во Святый Дух. И вторый вселенский собор 150 святых отец, собравшихся на духоборца
Македония, хуляща на Святый Дух и глаголюща и создана, а не создателя,
приложили святии отцы богословие, еже о Святом Дусе. Третий же вселенский
собор святых отец 200, собравшихся во Ефесе, на христоборца Нестория, хуляща и глаголюща иного быти Сына и
Слова Божия, и иного, егоже родила приснодева Мария, егоже ради и не хотяше глаголати Богородицу приснодеву Марию, но Христородительницу,
разделяя окаянный во двою лицу единого
богочеловека Ісуса Христа, сего ради
святый третий собор сей заключили и крепце заповедали страшными клятвами святый
символ изложенный прежними двоими соборы, дабы никтоже прочее дерзнул по малоумней своей дерзости ни приложити что отнюд
к нему, ни уложити из него ни едину черту ни иоту,
ни пременити ни едино речение ни письмени от яже в нем, иже и рекоша
тако: аще кто последи дерзнет таково что
во святом символе православныя веры, да
будет проклят и чюж всякого благословения
и собства християнскаго. Страшна заповедь
и запрещение сие и великаго соблюдения достойно все нам, аще убо истинною
желаем получити спасение и сообщение со изложившими святыми отцы священный
символ православныя веры нашея. Не глаголи
убо, яко мала разнь есть дерзаемое ныне новое
бытто мудрословие страшная заповедь их равне подлагает анафеме и прилагающего и отъемлющаго и пременяющаго наименьше писмя, не добра убо
такова наша похвала, да не глаголю дерзость, под той же бо анафеме и вас подлагает претваряющих
богодухновенная словеса и глаголющих из Марии, а
не от Марии, и чаем, а не чаю, и
жизнь будущая в веки аминь, а не будущаго
века. Довольна вам ратная дела умети строити, а яже Святаго Духа,
уставят, им же дано есть; не можете Богу и мамоне
работати, глаголет Божие слово
[Лк. 17, 13]. Колико бил челом святому пятому собору великий царь Юстиниян, да быша поволили ему приложити во священном
символе едину малу пословицу сию, еже есть присно, да где глаголем и Марии девы, да глаголем и Марии приснодевы, и они треблаженнии отцы, соблюдающе заповедь первых четырех собор, не поволили ему приложити пословицу
ту во святом символе, аще и ничтоже
вредит, паче же прирастает славу и похвалу пресвятей
Богородицы, а во иных похвалах ея велели и глаголати и писати, егоже ради и царь,
не получив от собора прошения своего, и
любовию, яже ко пречистей Богородицы,
нудим, сам сложил стих сей: единородный
Сын и Слово Божие безсмертен сый и
изволив нашего ради спасения воплотитися
от святыя Богородицы и приснодевы Марии. Мария имя ея, а не з Мария без лепа туто
приписати и глаголати писмя сие (з)
землю, сие бо и соуз есть совокупителен,
а не предлог; совокупителен же глаголется, зане речь
связует с речию, якоже егда
глаголет: Петр, Іяков, и Іоанн; сице и в
том: воплощшася от Духа Свята и Марии Девы, а
не из Марии, якоже глаголет: от Захарии и
Елисавети, а не из Елисавети родитися Предтеча;
сие писмя и промеж положено
Святаго Духа и Марию Деву, показа нам,
яко Святая Дева осенением Святаго Духа
зачат и родила Ісуса Христа, а не едина и
собою. Такоже и предлоги сочиниваются со имены и
речми многими, един предлог многажды
содержит имена и три и четыре, якоже сие:
человек сложен есть от земли и огня и воздуха и воды, единаче речеся сие от, а имена четыре: земля, огнь, воздух и
вода. А о том, что не хощете глаголати, со всеми
святыми соборы и с вашими святыми чюдотворцы: чаю воскресение, а глаголете: чаем, и то у вас
мудрствуется по нехвальному преслушанию заповеди
отеческия, непущающия никомуже ни пременити
речь ни каковую во святом символе.
Блюдитеся, да не от малых сих ваших преступлений
бывших и больших паднете; пределы и
уставы отеческия преставляти несть на
пользу, глаголет Божия премудрость: Божия словеса претворяете и премудруете. Аще бо неложен есть глаголяй учеником своим: не вы бо будете глаголюще,
но Дух Отца вашего небеснаго [Мф. 10, 20], и аще убо по любопрению человеческому хощете глаголати: чаем, множественным
числом, а не единственным: чаю; то убо: веруем во
единого Бога, глаголите, а не верую, и
исповедуем едино крещение, а не исповедую. Ужели (не) разумеете ваше несмысленно мудрование?
Не мудрствуйте паче, еже подобает мудрствовати, глаголет премудрый Павел, Христов апостол [Римл. 12, 3]. Держите же
и проповедуйте исповедание веры християнския непретворно, якоже предали православным
вси святии соборы и четыре патриархи, и ваши отцы, и святии чюдотворцы держаша; да будете во всех подобни им и сопричастники царствию небесному и жизни вечныя будущего века, рекше грядущаго, и
хотящаго явитися во втором пришествии страшнаго
Судии, не глаголите убо: и жизнь будущая в веки, но: жизнь будущаго века, рекше
самого Спаса Христа; той бо есть нам и живот и воскресение наше, по святому апостолу Павлу,
глаголющу в послании, еже к Колассаем: аще убо востасте Христу, вышняя
ищите, идеже Христос есть одесную Отца седя, вышняя мудрствуйте, а не земная, умросте
бо, и живот ваш сокровен есть со Христом в Бозе;
егда же Христос явится живот ваш, тогда и вы с ним явлени будете во славе [Колос. 3, 2. 3. 4]. Сию жизнь
безконечную Ісуса Христа жду по гречестей
пословице, а не чаю, жду, рекше твердою и
несумненною верою уповаю получити, а не
будущая веки, по вашему младенческому
мудрованию, Христос бо нам есть живот и воскресение,
а не век, ни веки. Яко несть лет, ни
спасительно приложити что к святому символу, ни уложити из него, или пременити речение каково, слышите внятно, что
глаголет премудрый Іоанн Златоуст: якоже
бо о царских златых деньгах, иже аще и малейше что
от образа изсечет, всю цату непотребну содела, такоже и иже что от здравыя веры, аще и малейше
что претворит, преиспортил. Согласно же сему учит и блаженный Исидор
Пилусиитский, глаголя сице:
отъемлющеи или приложити что смеющеи от богодохновенных
словес единым от двою недугуют, или бо не веруют, яко Духом Святым писана быша святая писания, и сего ради праведне нарекутся
и суть безверники, или себе самех мнят мудрейших
Святаго Духа и что ино разве неистовствуют? Подобне тем святым, и аз грешен
богомолец ваш молю вы Ісусом Христом, престаните
от таковаго новоявленнаго мудрования, брань
бо и соблазн двизаете точию православным,
а не пользу; се аз, послушая царя и пророка глаголющаго [Псал. 118, 46]: и
глаголах о свидениих твоих пред цари, не
стыдяхся, сказах вам всю истинну апостольску и отцы
преданую, и аще убо послушаете краткое сие воспоминание мое и престанете прочее смущати люди Божия, слава Богу, давшему грешному мне сицеву силу словесную! аще ли не
послушаете, блюдитеся глаголющаго Господа: горе тому человеку, им же соблазн приходит и прочая. Мир Христов с вами!