Краткое изъяснение поморских и феодосиевских ересей, какое разнество к православным християном.

[Из рукописного сборника «Кадес»].

 

1. Егда вышли ис пустыни в мир паче же рече в Вавилон, впадшии, по монифесту Петра перваго, и тогда учинили раскол со остальцами соловецкими, еже есть из единаго зделали две, едины остались в пустыни. а другии немощи ради подписались в раскол, и отдались во всю мучительскую волю, и тако и доныне обои пребывают.

2. Яко поморцы никогда и нигде себе не исповедали християнами в вопросах пред нечестивыми властями, при Петре и Екатерине и Елисафете, а писались расколниками, а ныне сектою пишутся, а секта латинским языком ересь есть. не вопрошает враг коея ереси, дабы не страшно было, того ради коварно всех уловил.

3. Подписались ни учить и не крестить, не токмо посторонным, но и в своим дому расколническую прелесть отнюд не разсевать.

4. Во исповедании пишутся, овы филиповы, овы федосеовы, овы андреевы. яко же и прежнии еретицы, ариане и несториане и подобныя им, зри бесед. апостольскии зач. 166. равна ересь, воскресению мертвых не веровать, или идоложертвенное ясти, и веру в человеки именовати. зри в Маргарите слово о вочеловечение. яко не попусти апостольской чести именовать веру в человеки. но во Христа.

5. Подписались книги святоотеческия в дому у себя не держать, но объявлять и суду предавать безо всякия утайки.

6. Егда записались расколниками, тогда повелел им Петр з зади и с переди положить знаки, на одеждах три слова. (ОТ. Е. Р.) ОТ. отступник, Е. еретик. Р. раскольник. И тако с сим словам, 20 лет ходили.

7. Егда вопросил их Неофит, како царь верует и все количество великороссиискии церкви. они же реша. Мы его царьскаго величества Богом поставленнаго, и Богом венчаннаго, и Богом помазаннаго, о его православии не истязуем, но Господа Бога за его благочестие молим. Мы и великии персоны архиепископы и епископы, не хулим но честно почитаем, яко истинныя пастыри, и правители.

8. Егда поморския прежде жили в скитах под властию мучительскою, двойную дань давали. А прав. святых отец отнюд запрещают дань давать. инок всего свободен.

9. Феодосиевцев: Феодосии Васильич кресты с титлами принимал, за свято.

10. В наручнях поповских крестил чего простецу отнюд не дозволяется.

11. Ересь, браки сводил, которая тайна совершитися не может.

12. Ересь, егда жена родит тогда Феодосии, священническии чистительныя молитвы давал.

13. Брашно з базару купленное молитвы чистительныя читал.

14. Ересь, или извещение. Феодосии Васильичь с соловецкими отцами никогда в единомыслие не был. сколько отцы поморстии его увещали, что бы ему сии вышеписанныя продерзости не творить, но он не покорился. но в Даниловой обители, со отцы соловецкими, сотворил велии раздор, и потом вышол из обители, и глаголя, Феодосии своим единомысленным, братие мы сотворим по евангелию. сняли обувь, и онучками потрясли, и глаголя не буди нам с вами общения не в сей век ни в будущии, тако с тем раздором [с]кончался в Новегороде в засаде.

15. Ересь, брака не признают, а жен имеют, и детей родят, девства не хранят, и браки гнушаются. сего ради явныя блудники.

16. Новый год по писанию сентября 1-го, а поморцы которыя поставленыя в началника или первогильдейцы купцы, проздравляют с новым годом генваря 1-го.

17. Егда бывает в царскии день лиминация, то вси огни в плошках вжигают, которыя купцы по главным улицам, сии вси по правилам осуждаются. зри Баронии лето 200.

18. Егда строят никонияни капище, тут и поморцы помогают, бревна дрова и кирпичь возят, правило таковых извергают от церкве.

19. Егда, у никониян бывает престол, по их нечестивому обычаю, тут и поморцы вместе празднуют, дни два или три вместе со сродникам своим пируют.

20. Ересь. Аще крестятся в которое имя, отнюд не кому не сказывают, не токмо началникам во исповедании, но и своим единомысленным, не сказывают. зри мая 5-го, рече святая Ирина отцу своему. Не превращай имени моего не Пенелопия нарицаюсь, но Ирина по святому крещению, от ангела данное мне имя во сне Ириною нарищися.

21. О антихристе не здраво разумеют, Iисуса глаголют быти антихриста, сие мнение не здраво их, таже разньствие от святаго писания яко небо от земли. зри бесед. зач. 275. А кто убо он будет убо ли сатана, никакоже, но человек некии всякое еговое приемляи действо исполнит. Во образе человечи явися Христос, и той во образе человечи явится. А неции глаголют Никона быти антихриста, и сие противное писанию, может быть и Никон предотеча антихристов, или лжепророк, а не сам антихрист. зри Кирил. 1 знам. Простейшии человецы видяще и слышаще разумити могут. яко антихристу предотечами его место самодержавное мира сего уготованно будет.

22. О печати антихристовой не здраво разумеют. но щепоть толкуют. зри Апок. глав. 13. Толкование. На руце печать, да отсечет десных дел действа.

23. При антихристе и во вся времена гонительныя, святии отцы два токмо пути исповедают ко спасению, силнии да боротся, а немощнии да укрываются, а третии поклоники антихристовы.

24. Егда бывает салдатство, и своих отдают детей в военную службу, браду бреют и власы стригут, и присягу принимают, верою и правдою служить Богу и великому государю, сего дне вместе молился, а на утро мучитель сотворился.

25. Егда бывает гонение, тогда кождо себе да поет и почитает, а того и нет писанова, чтобы кто мучит и гонит и хулит, и к тому бы ити и поклонятися, что бы дал место для построения молены.

26. Власти всякой и всегда покаряются, аще и веру вредит, зри Никон Чер. гор. слов. 17. в конце. Аще будет повеление, веру или добродетель повреждающее, то несть кесарева дань но дияволя.

27. При Августе кесари бывшую ревизию, равняют с ревизиею Петра перваго. И вопрошающим восклицают, Христос писался и мы пишемся. а мы же приречем Христос обрезовался и суботствовал, а вы почто не творите, и тогда не было спросу о вере, какой ты и секты, но токмо дань отдать.

28. Вси возвышаются корнем соловецким. Это противно писанию, словом возвышатися а дел отметатися, соловецкии отцы овии на брань с сатаною вышли, а иныя немощнии, укрывались. А поморцы не стоят за веру, ниже укрываются, сего ради вси поклоники антихристовы.

29. Время не разделяют, и пророческое писание на свой разум толкуют, и глаголют время все равно, сия жидовская ересь. Даниил тако рече 69 седмин до старейшины седмин еже есть 483 лета, но жиды сего отнюд не познали того ради самого Творца и Владыку распяли, тако и ныне ясно сказано, О Вере глав. 30. Егда исполнится 1666 лето тогда на брань с самим дияволом очевидно готову быти.

30. Вси тако глаголют антихрист прежде зол был а ныне не мучит, и приводят писание, сократил Господь дни своим милосердием. А писание тако глаголет прежде кроток а потом зол.

31. Егда родится младенец, первое идут к никонияном, а потом сами крестят, яко же апостол рече на некиих еретиков. первое приими злая, а потом благая. А поморцы знают что никонияни сущие еретики.

32. Егда един з другим распрится тогда идут к еретику к сыну диявольскому праваго суда просить. Поношает Златоуст како не червленеешися како не стыдишися, в праведнаго солнце Христа облечеся, и Духа Божия в себе имаши, а от диявола сына суда праваго просиши.

33. Егда бывает молитвословие, тогда нечестивии власти стоят при том и назирают. сего правила запрещают. да не внидет нечестивый в церковь православных.

34. Наследие пишут еретиком, егда помирают, отец, а дети еще не християны по их некрещены, пишут еретиком. сего ради прокляти.

35. Егда бывает покойник то первее никонияна отпевают, а потом сами отпевают. се ересь неслыханная.

36. Аще котории не отъявлены, а крестятся, и приходит ереси пастырь вопрошает были ли на духу, или нет, тогда вси восклицают были.

37. Егда началник речет коея секты, речет мы христиане, паки вопросит, а мы кто, тогда молчат, или глаголют мы не знаем. зри Бол. Соб. лис. 749.

38. Книги з древлепечатных напечатаны еретическими именуют.

39. Егда прежнии отцы основатели сектов, при Петре первом, записались раскольниками, егда им стыдно и терпско стало, потом начали Феофилактово слово в свидетельство приводить. раскол добрая вещь, и стали листы издавать и своих утвержать.

40. О крестном знамении не здраво толкуют, сице рекут. Аще не угодишь перстами, с молитвою Iсусовою, и Сына Божия, на правое плече. то сему маханию беси радуются.

Вопрос. Что есть ересь. Максим грек глаголет, аще кто крепко своему мнению прилепляется, той есть еретик. не по писанию верующии вси еретицы.

Hosted by uCoz