Обычай Великороссийския
страны
древлеправославныя святыя
соборныя и апостольския Церкви
о приятии еретик таков
обдержашеся
Два святейших патриарха,
Ермоген и Филарет соборне о сем свидетельствуют, сице во изложении их и
собрании божественных правил объявляется.
От божественных писаний и от
святых правил собрание великаго господина, смиреннаго Филарета, патриарха
царствующаго града Москвы и всея России и сошедшихся к нему митрополитов и
архиепископов и епископов, Макария, митрополита Новгородскаго, Варлаама,
митрополита Ростовскаго, Корнилия, архиепископа Вологодскаго, Арсения,
архиепископа Суздальскаго, Пафнутия, архиепископа Тверскаго, Рафаила, епископа
Коломенскаго о крещении латынь и о их ересях [Потребник печатный, лист 559] .
(ниже)
Тем же убо аз, Божией
милостию, патриарх Филарет, царьствующаго града Москвы и всея России, уведев
убо неустроение и соблазн в пастве моей сице бывающь. Во второе лето паствы
моея, от создания же мира в лето 7128 [1620], возвестися убо мне, некотории два
священника Иоанн и Евфимий, от церкве Пресвятыя Владычицы нашея Богородицы и
присно Девы Марии, честнаго и славнаго ея Рожества, иже в Столечниках, на Иону,
митрополита Сарскаго и Подонскаго, сицеву вещь, яко той Иона митрополит, тем
двема священником Иоанну и Евфимию, от латынския веры пришедших двою человек
ляхов, Яна Слобоцкаго, да Матфея Светицкаго, не повеле крестити, но токмо
святым миром помазати их, и потом повеле причастити их пречистому телу и крови
Господни (ниже). Аз же, смиренный патриарх Филарет, не презрех такова раскола,
да не погибнут овцы стада Христова и испытанием писаний, и правою верою
исправитися в подобу явленную вещь изволих, да не како останок еллинския и
июдейския злобы воистину в зрелую пшеницу вмесился будет, и ис корене яко
плевел да восторгнется, и чиста явится церковная нива. И того ради повелех
Ионе, митрополиту, пред собою стати, и воспомяну ему о Игнатии патриархе, иже
бысть во дни наша. От него же смута о том же крещении – еретическом первое
явися, егда в лето 7114 [1606], грех ради наших Господу Богу попустившу, и
царствующий град Москву лестию и мечем прият, рострига чернец Гришка Отрепьев.
Патриарх же Игнатий угожая еретиком латынския веры, и в церковь соборную
Пресвятыя нашея Богородицы и присно Девы Марии, честнаго и славнаго ея Успения,
введе еретическия папежския веры Маринку, святым же крещением совершенным
християнскаго закона, не крестил, но токмо единем святым миром помаза: и потом
венчал ю с тем растригою: и якоже Июда предатель и сей поругася Христу. И обоим
убо сим врагом Божиим ростриге и Маринке, подаде пречистое тело Христово ясти,
и святую и честную кровь Христову пити. Его же Игнатия за таковую вину
священноначальницы великия святыя церкве российския, яко презревшаго правила
святых апостол, и святых отец от престола и от святительства по правилом святым
изринуша, в лето 7114 [1606]. (ниже) Аз же по малей силе моей, елико благодать
Святаго Духа настави мя, вседушно попекохся о сем, и правила святых апостол, и
святых отец прилежно смотрях со вниманием, и истязовах со испытанием, того
ради. Да уведят вси людие всея российския земли: яко вси еретики различных вер
еретических, не имут права святаго крещения, еже водою и Духом Святым. И того
ради от всех еретических вер различных приходящих к православию християнскаго
закона, подобает совершенно крестити святым крещением, по преданию и содержанию
святых вселенских патриарх, еже утвердиша по правилом святых апостол и святых
отец, всех же убо еретических вер сквернейши и лютейши есть латыняне папежницы.
Понеже всех древних еллинских и жидовских и агарянских, и еретических вер ереси
проклятыя в закон свой прияша, и со всеми с погаными языки и с проклятыми же
еретиками обще вседействуют и мудрствуют. [Мы же чисти есмы от сих] И от лет убо приснопамятнаго и
святаго великаго князя Владимира, иже просвети всю великую Руссию святым
крещением, от грек прием, и даже до днесь, по лето седмь тысящ сто двадесять
осмое, никто же в нас не дерзнул сотворити таков соблазн еретичества, кроме
Игнатия изверженнаго патриарха и тебя [Ионы митрополита] ниже, такоже как и
московское государство учинилося. И от того времяне и по сие время того не
бывало в Московсом государьстве, чтобо еретиков латынь, и иных различных вер
еретиков не крестили, кроме изверженнаго из святительства Игнатия патриарха.
От втораго изложения
[Потребник, лист 587]
Тем же убо аз смиренный
Филарет патриарх Московский и всея Русии, с сыновы моими положих и утвердих
завет и устав, грядущим по нас сыновом и братиям нашим, иже аще будут Божиим
благоволением, и всем церковником сущим под нами. Се не новое предание введше,
но древнее укрепляюще поновихом: и последующе заповедем святых отец.