ДУШЕСПАСИТЕЛЬНОЕ ПРЕДОСТЕРЕЖЕНИЕ ПРАВОСЛАВНЫМ ХРИСТИАНАМ О ХРАНЕНИИ СЕБЯ ОТ ОБЩЕНИЯ С ИНОВЕРНЫМИ

 

В настоящее лютое и соблазнотворное время некоторые (вернее многие) из православных христиан попадают в зависимость от плотских похотей и слабостей, а от сего распространяется корень горести общения с нечестивыми веро­отступниками и с так называемыми христианами, без боязни себя пасущими, не внимая апостольской заповеди: «Повелеваем вам, братия, от имени Господа нашего Исуса Христа, отлучатися вам от всякого брата безчинно ходяще, а не по преданию, еже прияша от нас» (В зач. 277). «Смотряйте тако ходящая, якоже имате образ нас. Мнози бо ходят, их же многажды глаголах вам, ныне же и плача глаголю, враги креста Христова, им же кончина погибель, им же бог чрево, и слава в студ им, иже земная мудрствующи» (зач. 245).

В таком отступлении оказываются те, кто оскверняясь общением с нечестивыми в дружбе, ядении и питии, осмеливаются, оспаривать свято­отеческие по этому предмету запрещения, как будто не соот­ветствующие настоящему времени (устаревшие), чем явно обнаруживают неуважение к богопрославленным Божиим угодникам и непослушание спасительному их учению.

В таком непослушании и пре­рекании есть плод сатанинской гордости. Шатающиеся во тьме и сени смертной, покровители сказанного осквернения пролагают путь жизни, противный Христову Евангелию.

Нужно принять во внимание, что рестораны, столовые, кафе и буфеты посещают люди, чуждые веры Христовой — иудеи, мусульмане, безбожники и прочие еретики, которые там безразлично и безпрепятственно допускаются на общение в трапезе и питье, а пророко-апостольский закон переданный от имени Самого Бога предписал: «Изыдете от среды их, и отлучитися, глаголет Господь, и нечистоте не прикасайтеся, и Аз прииму вы. И буду вам во Отец, и вы будете Мне в сыны и дщери, глаголет Господь Вседержитель» (Исаия, глава 52, стих 11, Апостол в зач. 182). Из этого пророко-апостольского зако­ноположения ясно видно, что достоинство сынов Божиих, по благодати веры получаемое (Апостол, зач. 250), мы удерживаем только тогда, когда избегаем общения с нечестивыми.

Святой апостол Иуда, брат Господень, предписал ненавидеть и ризу, от плоти еретиков оскверненную (зач. 78).

В святоотеческих преданиях предписано: «Аще арменин* испиет из сосуда, таковому сосуду (то есть чаше, кружке и др.) молитвы не давати, но разбита» (Книга Кирилова, лист 369).

Общающиеся в еде и пьянстве с иноверными не составляют ли союз соблазнителей, а преподобный Ефрем Сирин в слове о Божием Суде написал:

«Иже суть соблазнители сквернящиеся, услышат сице: да возьмется нечестивый и да не видит славы Господни» (слово 102).

Праведно священнейший Иоанн Златоуст заметил: «Како можете убежати гнева приходящего на них, иже с ними сквернящиися в ядениих и питиях» (Маргарит, в слове о лжеучителех).

Все сущие христиане, по благодати веры святым крещением запечат­ленные, сопричитаются в телесность Христу Богу, об этом ясно видно в благовестии апостола Павла: «Не весте ли, яко телеса ваша удове Христовы суть... Храм живущему в вас Святому Духу суть, его же имате от Бога» (зач. 135).

Некоторые из христиан осме­ливаются оправдать общение с иноверцами тем, что апостол Павел написал: «Аще кто от неверных призывает вас и хощете идти, все предлагаемое вам ядите, ничто же сумняшеся за совесть» (зач. 146). Этими апостольскими словами без боязни для себя некоторые самообольщаются покрыть свое противное свято­отеческим воспрещениям осквернение, не ведая, что допущение коринфским христианам на хождение к неверным язычникам, а не к еретикам и не ко лжехристам, притом не по похоти плотоугодия, тем же апостолом воспрещенного (зач. 112), было дано для вразумления и просвещения язычников благодатью Христовой веры, учением которой и усердным богоревнованием преизобиловали первоначальные христиане до мученического самопожертвования, внимая того же апостола завещанию: «Слово гнило да не исходит из уст ваших, но точию еже есть благо, к созиданию веры, да даст благодать слышащим» (зач. 223). «В премудрости ходите ко внешним... слово ваше да бывает всегда во благодати солию растворено» (зач. 260). «Сия предаждь верным человеком, иже довольни будут и иных научити» (зач. 292).

Современные нарицательные христиане, посетители столовых и питейных заведений, весьма не с такими намерениями общаются со внешними: трактиры и кабаки не духовные училища, и посетители их не прославляют, а сквернят святость веры и благочестия, исполняют дело соблазнотворцев. Не сеют они плоды святой веры и благочестия, но и лично усвоенное растлевают, по обличению святого апостола: «Сеяй в плоть свою, пожнет нетление» (зач. 214). Становятся обличенными ругателями (зач. 245) и блудодейными сквернителями (зач. 232).

О жизни христиан апостольских времен засвидетельствовано: «Воздер­жание и умерщвление плоти имут яко основание, на нем же иная добрая дела назидают. Ни един от них прежде вечера яст или пиет: а иные даже до четвертаго дне не вкушают. Друзии в толкованиях и разумениях Писания искуснейший, тою духовною в Божественном Писании богомыслия пищею насытиться не могуще, даже до шестаго дне о телесной не вспомянут пище. Писания святаго толкование приемлюще от старейшин своих, ищут в нем духовного разумения и сокровенных таинств, мняще яко самое Писание есть, аки тело зримое, тайное же того разумения, аки душа невидимая» (Четии Минеи 25 апреля).

Общение в ядении с неверными — христианину, воспитанному в таком любомудрии и говении, вовсе неприемлемо к современным любострастникам, ни по образу жизни, ни по намерению. Это есть не приобщенный к святой Вере язычник, а преступный веры еретик и лжехрист.

Святые отцы не только своеличными воспрещениями, но и соборными определениями воспретили христианам всякое общение с еретиками.

Карфагенский собор, проходивший в 5 столетии в составе 217 отцов передал завещание на удаление от сообщения с неверными и отлу­ченными. («Церковная история» Иннокентия).

Преподобный Феодор, игумен Студийский: «Враги Божии, как объявил Златоуст великим и громким голосом, суть не только еретики, но и вступающие в общение с ними...». «Не будем молчать, чтобы у нас не сделался вопль содомский, не будем жалеть дольнего, чтобы нам не потерять горнего» (1 части, в 39 письме).

Преподобный Иосиф игумен Волоцкий: «Многажды глаголах вам о безбожных еретицех, и ныне молю не совокуплятися с ними ни в ядении, ни в питии, ни в любви, ни в дружбе; творяй сия, чужа себе творит Христовы Церкви». «Аще кто в бесплотных житие поживет с еретики приобщаяся, таковый друг диавола».

Номоканон, правило 33: «Строго возбраняю с еретики молитися, ясти или пити, или принимати от рук их милостыню».

Святой Иоанн Златоуст: «Нарекованием именуются христи­ане, а нравом язычницы, и смесившися с ними, сиречь с еретиками и навыкоша дела их » («Маргарит»)

Книга Кирилова: «Аще будет армянин и христианин на пути вместе, а чаша будет едина: и аще прежде испиет армянин, то христианину не пити из нея, и чаши молитвы не давати, но разбити

Матфей правильник: «С еретики ядущаго и пиющаго анафема».

Книга о Правой вере: «О нынешних не благополучных временах, слезам достойных, яко христиане частое смешение с еретики и жиды имеют, ядят и пиют, в корчмы их ходят, а иные безумнии служат им, се же все (возбраняет) строгое запрещение святых отец, ясти, пити и молитися, или что от них принимати милостыню и общение имети». «Сия же есть наигоршая беда, яко с ними смесихомся и приобщаемся делам их и нравам, ядим, пием, молимся и милостыню принимаем».

Все эти святоцерковные воспре­щения, наказания и праведные суды, приемля ко вниманию в благодати страха Божия, во избежание устремля­ющегося на нечестивых всегубительства (Притч., гл. 21). Живущие по благодати веры христиане, не должны ли охранять себя от безчинных похотей и душетленных страстей.

Разумны всем спасительные святоотеческие воспрещения на сообщение с иноверными в дру­желюбии и гостеприимствах, но проходя жизнь широко-пространную, в обольщении тления и мирских призраков, теряют спасительную линию жизни, святым апостолом провоз­глашенную: «Мы же не дух сего мира прияхом, но дух иже от Бога, да вемы дарованных нам от Бога» (зач. 123).

Некоторые из таких беспутников, без боязни себя пасущих, при безсовестном своеволии воспитание детей поручают нехристианским учителям. Воспитание это, под личиной современного образования, включает в себе танцы, музыку и прочие противные благочестию обычаи. При таком настроении чуждо им спасительное крестоношение. Чужда им нищета духа — смирение, основа добродетелей — мерзит, нравственность растлевается в похотях прелестных, до нарушения святых постов и разрешение в постные дни скоромноядение.

Духовные отцы и все православные христиане по своей силе должны предотвращать душеубийственное зло по прямому предписанию Закона Божия: «Обличением да обличиши ближняго твоего и неприимеши ради его греха» (Книга Левит, гл. 19, ст. 17).

Божий предел: «Изыдите от среды его (Вавилона) людие мои, да спасет кийждо душу свою от гнева ярости Господни» (Иеремия, гл. 51, ст. 45).

АМИНЬ.

 

* Имеется в виду последователь Армяно-григорианской церкви.

 

 

СКАЗАНИЕ ОТ СВЯЩЕННЫХ ПРАВИЛ, И ОТ УЧИТЕЛЕЙ ЦЕРКОВНЫХ, ЯКО НЕПОДОБАЕТ К ЕРЕТИКОМ И СХИЗМАТИКОМ ПРИОБЩЕНИЯ ИМЕТИ В МОЛИТВОСЛОВИИ

 

Правило, 9, обою святую и верховную апостолу Петра и Павла. Кормчая, лист 28.

Аще несть мощно собиратися в церкви неверных ради еретик, в дому собиратися на пение: о епископе, да не внидет благочестивыи в церковь нечестивых; не место бо освящает человека, но человек место.

 

Правило, 10. Лист тойже.

Аще же нечестивыи держат место, да бегаеши от него, понеже осквернено бысть от них: якоже бо преподобнии святители освящают, тако нечестивии оскверняют.

 

Правило, 11. Лист тойже.

Аще же ни в дому купно ни в церкви собратися несть мощно, кождо себе да поет, и да почитает и да молится, или купно два, или трие. идеже бо аще рече Господь, два, или трие собрани о имени Моем, ту есмь посреде их.

 

Правило, 12. Лист тойже.

Верныи со оглашеным ни в дому да не помолится. кое бо общение, свету ко тме.

 

Правило святых апостол, 11. Кормчая, лист 3.

Моляися со отлученными, сам такожде да отлучен будет.

Толкование. Аще кто молится с еретики в церкви, или в дому со отлучеными от церкве, сам такожде да отлучен будет.

 

Правило, 45. Кормчая, лист 12.

Моляися с еретики, да отлучится. аще же яко причетники приимет я, да извержется.

 

Правило, 71. Кормчая, лист 19 на обор.

Аще которыи христианин принесет масло в соборище жидовское, или в церковь еретическу, или поганску в праздник их, или кадило, или свещу вожжет, да отлучится.

 

Собора Лаодикийскаго, правило, 33. Кормчая, лист 79.

С еретики и со отвергшимися от соборныя церкве, да не помолится никто.

Толкование. Аще помолится кто с еретики, или со отлучившимися своею волею, от соборныя церкве сам отлучен да будет.

 

Собора Карфагенскаго, правило, 9. Кормчая, лист 121 на обор. и 122.

Неприобщенному приобщаяся, и сам не приобщен.

От толкования. Аще кто еретиком приобщается, и молится с ними, с верными не приобщится, но от церкве да изринется.

 

Тимофея архиепископа Александрийскаго, правило, 8. Кормчая, лист 270.

Службе бывающи в церкви, не подобает приходити еретиком, аще не обещаются покаятися и бежати от ереси своея.

 

Творение святаго Феодора Студита, часть 2, письмо 80, ко Иоанну логофету.

Ибо храм, оскверненный еретиками, не есть святый храм, но обыкновенныи дом, как говорит Василий Великий, так как бывший при нем ангел, присущий каждой церкви, отступил от него за нечестие. Посему и совершаемое в нем жертвоприношение не принимается Богом.

 

Ниже его же письмо 215, к Мефодию монаху.

Вопрос 3. О церквах, оскверненных священниками, вступившими в общение с ересью, и занимаемых ими: можно ли входить в них для молитвы и псалмопения;

Ответ. Отнюдь не должно входить в такия церкви для вышесказанных целей, ибо написано: се оставляется дом ваш пуст (Матф. 23, 38). Подлинно, как скоро введена ересь, то отлетел ангел хранитель тех мест, по словам Великаго Василия*: и такой храм стал обыкновенным домом. И не вниду, говорит псалмопевец, в церковь лукавнующих (Псал. 25, 5). И апостол говорит: кое сложение церкви Божией со идолы (1 Кор. 6, 16).

 

* Письм. 230. В русск. перев. 1848 г. Часть 7, стр. 178.

 

 

О СООБЩЕНИИ С ЯЗЫЧНИКАМИ И ЕРЕТИКАМИ В ЯДЕНИИ И ПИТИИ, КОЕ ЗАПРЕЩЕНО КАК В ВЕТХОМ, ТАК И В НОВОБЛАГОДАТНОМ ЗАКОНЕ

 

Библия, 3 книга царств, глава 13.

Человек Божий прииде от Иуды (иудейскаго царства) по словеси Господню в Вефиль, и Иеровоам (воцаренныи над отделившимся десятиколенным царством израилевым) стояше на олтари своем жрети хотя (устроенным златым юницам). И воззва (пророк) ко олтарю словом Господним: ... се олтарь разсядется, и излиется тук иже на нем ... и простре царь руку свою от олтаря, глаголя: имите его. И се усше рука его, юже простре нань, и не можаше возвратити ю к себе. И олтарь разседеся, и излияся тук от олтаря, по чюдеси, еже даде человек Божии словом Господним. И рече царь Иеровоам человеку Божию: помолися ныне пред лицем Господа Бога твоего, дабы возвратилася рука моя ко мне. и помолися человек Божии пред лицем Господним, и возвратися рука царя к нему, и бысть якоже прежде. И глагола царь к человеку Божию: вниди со мною в дом, и обедай, и дам ти дар. И рече человек Божии к цареви: аще даси ми пол дому твоего, не вниду с тобою, ниже ям хлеба, ниже пию воды на месте сем. Яко тако заповеда ми Господь словом, глаголя: ни яждь хлеба, ни пий воды, ниже возвратися путем, имже шел еси. И отъиде путем иным ... И пророк един стар живяше в Вефиле, и приидоша сынове его, и поведаша ему вся дела, яже сотвори человек Божии в день той в Вефили, и словеса, яже глагола цареви, поведаша отцу своему. И рече к ним отец их: ... оседлайте ми осля ... И иде в след человека Божия, и обрете его под дубом седяща, и рече ему: ... гряди со мною, и яждь хлеб. И рече ему: не могу возвратитися с тобою, ниже ям хлеба, ни пию воды на месте сем. Яко тако заповеда ми Господь словом, глаголя: не яждь хлеба тамо, ниже пий воды ... И рече к нему: и аз пророк есмь якоже ты, и ангел глагола ко мне словом Господним, глаголя: возврати его к себе в дом твой, да снесть хлеба, и пиет воду: и солга ему. И возврати его, и яде хлеб, и пия воду в дому его. И бысть им седящым на трапезе, и бысть слово Господне к пророку возвращшему его. И рече к человеку Божию пришедшему от Иуды, глаголя: сице глаголет Господь: понеже преогорчил еси глагол Господень, и не сохранил еси заповеди,.. о нем же рече к тебе, глаголя: да не яси хлеба, и не пиеши воды: сего ради не внидет во гроб тело твое со отцы твоими. И бысть по ядении хлеба, и по питии воды, и оседла осля тому пророку, и возвратися, отъиде. И обрете его лев на пути, и умертви его: и бе тело его повержено на пути, и осел стояше над ним, и лев стояше близ телесе его. И се мужие мимоидуще, и видеша мертва повержена на пути, и льва стояща близ мертваго: и поидоша, и поведаша во граде, в немже живяше пророк старый. И услыша (сие пророк) возвративыи его с пути, и рече: человек Божии сей есть, иже преступи глагол Божии, и предаде его Господь льву, и сокруши его, и умертви его ... И повеле сыном своим, глаголя: оседлайте ми осля, и оседлаша. И пойде, и обрете тело его повержено на пути, и осел и лев стояста над телом, и не снеде лев телесе человека Божия ... И возложи е на осля,.. и вниде во град погребсти его. И положи тело его во гробе своем, и рыдаше по нем: увы брате.

 

Блаженнаго Иеронима, часть 13, стр. 288.

Также тот пророк, которому Господь повеле не есть хлеба в той стране, где были золотые тельцы и господствовала ложная религия, был умерщвлен львом за то, что ел.

 

Благовестное евангелие, от Иоанна, зачало 12.

Евангелие. Глагола ему жена самаряныня, как ты жидовин сыи от мене пити просиши, жены самаряныни сущей: не прикасаютъбося жидове самарянех;

От толкования. Не рече бо яко жидом не прикасаются убо самаряне, но жидове самарянех не прикасаются.

 

Книга Златоуст, в неделю 5-ю по пасце, слово 72.

Прииде же самаряныня почерпсти воды: и виде Исуса аки убога и странна, ничтоже рече ему. Исус же глагола к ней: даждь ми воды пити. она же рече ему: како ты жидовин сыи, у мене воды пити просиши, у жены самаряныни сущей. Господь же глагола ей: аще бы ведала еси, кто есть глаголяи ти, и просяи у тебе пити, ты бы у него просила, и дал бы ти воду живу. самаряныня же рече, воду обещаваеши ми дати, а сам жадаеши от зноя, и от пути утрудився, ни другов имаши, ни сребра носиши, дабы в гостиннице обитати, но в толику нищету жития пришел еси, яко и закон оставя от жены самаряныни воду просиши: не прикасаютбося жидове самаряном.

 

Ефрем Сирин в слове 106.

Горе сквернящым святую веру ересьми, или с еретики смешающымся.

 

Иоанн Златоуст в Маргарите, в слове 13 о лжеучителех.

Услышите все вы, иже с еретики вкупе ядущеи, болезненаго сего ответа. яко вы Христовы врази бысте. иже врагом царевым друг есть, сей не может друг царев быти. и жити недостоин есть, но со враги погибнет, и горшая подымет. [Ниже:] Послушайте паки иже с ними любящеися, как имате убежати гнева приходящаго на них. иже с ними сквернящеися в ядениих, и питиих. [Ниже:] Послушайте православнии, и с еретики не смешивайтеся, да не сведени будете в вечныя муки с ними.

 

Иосиф Волоцкий в слове 13.

И паки той же глаголет Златоустыи: возлюбленнии, многажды вам глаголах о безбожных еретицех и ныне молю, не совокуплятися с ними ни в ядении, ни в питии, ни в дружбе, ни в любви: творяи бо сия, чюжа себе творит Христовы церкве. Аще кто и безплотных житие поживет, еретиком же приобщаяся в дружбе или любви, таковыи чюждь есть Христа Владыки: якоже убо сытости не имамы Владыку Христа любити, такоже не мамы сытости врага его ненавидети. Глаголет бо сам: иже несть со мною, на мя есть.

 

Максим грек во главе 78.

Вси еретики подобают отметни быти. зане таких сообщение зело прилипно, яко общение прокаженных.

 

В большом Катихизисе, во главе 25.

Соборища же бесовскаго блюдися. зане и собрание нечестивых обаче такожде нарицатися церковию Божиею. но ты веждь, и бегай от бесовскаго вавилона, сиречь от сонма злых и нечестивых людей, и приимет тя Господь Бог.

 

В книзе Кириловой, во главе 31.

Аще будет арменин и християнин на пути вместе, а чаша будет едина, и аще испиет арменин прежде воды из нея, то християнину из нея не пити, а сосуду молитвы не дати, разбити.

 

В большом Потребнице, в роспросе священник.

Или едал еси с волхвом, или с еретиком, или с некрещенными; или пивал еси с ними, и из их сосуда;

[Ниже:] Обещаешилися потом тех не творити;

 

Зерцало мирозрительное, часть 2, глава 27.

Яко губительства подобает бегати злых. егда бо кто видит лукавое, удобь ему последует. заповеда Бог израильтяном (исход 34) не брачитися со языки, да не навыкнут лукавых нравов их. Сынове Сифовы, егда сопребываху с сынами Каиновыми, такожде бяху злии. Пророк свят, его же посла Бог в Самарию (царств. 3, глава 13) убиен бысть на пути львом, яко ял со лжепророком.

 

Патерик Иеросалимский, слово 10.

Рече старец, подобает бегати от всех творящих беззакония, еще и любими и южики суть, аще и саны иерейския и царския имут. отвращение бо от творящих беззаконие, возлюбление и дерзновение нам к Богу ходатаит.

[той же рече:]

Неполезно есть со беззаконными совокуплятися, ни в церкви, ни в купли, ни в совете, ни на судищи, ни мало николиже нигде же. подобает же доконца беззаконных совокупления отлучатися. Пишется в Лимонаре Софрония патриарха Иеросалимскаго, и Иоанна преподобнаго (глава 40), о авве Козме святем евнусе, иже егда преставися во Антиохии у патриарха Григория, и погребен бе близ гроба некоего епископа еретика. тогда муж той святыи, во многи нощи слышан бе, яко вопияше во гробе своем, до близ погребеннаго епископа, не приближайся мне еретиче. враг бо еси Божии, и соборныя апостольския церкве.

 

Преподобных отцев Варсонофия Великаго и Иоанна ответы ученикам, стр. 462, ответ 752.

Вопрос. Другой христолюбивый муж вопросил того же старца: если еврей или язычник позовет меня в свой праздник на обед, или и пришлет мне подарки, принять ли их или нет;

Ответ. Не принимай, ибо это противник правилом святой церкви: и ходить к нему также не следует. И мы также имеем предание от Бога, через святых отцев наших и учителей, чтобы отнюд не вкушать ничего на празднике иноверных.

 

Минея четия Макария митрополита, месяца ноября дня, житие святаго Климента. столб. 484.

Мати наша (говорит Климент) припаде к Петрови, молящися и просящи, да ту убо и странноприимцу послав крестить, и рече: ни един в кии день не причастна будет, отнележе своя восприят чада, не ясти с ними ... Петр рече: что мните, аз ли един есмь не имам усердия, яко не хощу вам дя ясте с материю, крестив ю днесь; но поне един день пред крещением поститися ей подобает.

 

Святаго Киприана, епископа Карфагенскаго, часть 1, писм. 62, стр. 365, издан. 1891.

И кто же после сего осмелится сказать, что спасительная вода крещения и небесная благодать могут быть общи у нас с раскольниками, с которыми не должны быть общими ни земная пища, ни мирское питие.

 

Святаго Ефрема Сирина, часть 3, стран. 378, издан. 1897 г.

Не сдружайся никогда с еретиками, не ешь и не пей с ними, не будь сопутником им в дороге, не входи ни в дом, ни в собрание их: потому что у них нечисто все, что ни есть, как говорит Павел: оскверненным и неверным ничтоже чисто, но осквернися их и ум и совесть.

 

Святаго Василия Великаго, часть 5, стран. 274. издан. 1847 г.

Вопрос 124. Если случится где нибудь встретиться с еретиками, или язычниками, должно ли есть с ними вместе, или приветствовать их;

Ответ. Обыкновеннаго приветствия Господь не запретил делать кому бы то ни было ... А касательно вкушения пищи, с кем надобно отказываться от онаго, имеем на то заповедь апостола.

 

Греческая Кормчая, святаго поместнаго собора Лаодикийскаго правило 33, толкование  Зонара и Вальсамона.

Настоящыя три правила имеют одинаковую силу, ибо повелевают верным не есть вместе с еретиками, не молиться с ними, не принимать от них благословений.

 

Книга о вере, глава 2, лист 21.

Иже в Лаодикии собор, возбраняет с ними (с еретиками) молитися, или ясти, или приимати что от общения их. Сицева хранения описав, молю церковных сынов спасительнаго наказания сего не уничижити.

 

Никон Черныя горы, слово 2, лист 8 и на обор.

Сии убо и ины множайшии сказавше, ветхаго завета глаголы, силою Духа Святаго сказаша, в новем же, великий церкви учитель, и Иоанн Златоуст. Егда приспе время на ложния учителя, и безбожныя еретики. злейше о сих простырает слово. Глаголет бо негде во едином от словес своих сице, сего ради вам многажди, воспомянух о безбожных еретикох, и ныне молю не сходити им и ни в окей вещи, ни во ястии, ни во питии, ни во дружбе. ни в общении, ни в любве, ни во мире. Иже бо в сих прелщаяся и сходя им, тужда себе сотворяет соборныя и апостольския церкве.

 

История русской церкви, Е. Голубинскаго, том 1, вторая половина, период первый, стр. 695. издан. 1881 г.

Митрополит Георгий пишет: Не подобает у латыни камкати, ни молитвы взымати, и питиа из единыя чаши ни ясти ни дати им.

Митрополит Никифор пишет: Нам православным христианом недостоит с ними (латинянами) ни пити ни ясти.

 

Сборник митрополита Даниила, слово 8, лист 140.*

Злодейственным еретиком, хулящым его (Исуса Христа) и пречистую его матерь, воспретити, устрашити: но и совокупляешися с ними, и яси и пиеши, и покрываеши, им заступаеши, и како християнин наречешися; не прельщайся никакоже нарещися християнина, но паче лукавыи бес и самыи сатана.

 

* Хранящийся в Москве, в Хлудовской библиотеке, за ном. 87.

 

Книга о вере, глава 29, лист 266 на обор.

Но о нынешних неблагополучьных и слезам достойных временех потребно воспомянути, яко християне частое совмешение с жиды имеют. приветствуют, просят, кланяются, подарения дают, ядят пиют, з шинков (от корчемных домов), з крам (и от торжищных кущ), с поборов, с померчих, и от прочих их компаний, инии же безумнии и служат им. се же все противно святому писанию, и правилом, и запрещением святых богоносных отец. о нихже чти правило святых апостол 64-е, о жидех и еретицех. и правило, 11, шестаго вселенскаго собора. и правило, 33, иже в Лаодикии собора, возбраняют с ними молитися, или ясти, или пити, или что приимати от общения их, или милостыню. Святыи Иоанн Златоустыи сице запрещает в Маргарите о лжеучителех, глаголя; Услышите вси вы, иже с еретики вкупе ядущии болезненаго сего ответа, яко вы Христови врази бысте. Иже врагом царевым друг есть, сей не может друг царев быти, и жити недостоин есть, но со враги погибнет, и горшая подъимет. Темже молю, не дабывай сих прещений, яко да в презрении святаго писания, самем делом не будет сие;

 

Акты южной и западной России, том второй. Издан. 1865 года, стр. 278*

Ересь, еже с еретики куматися, свататися, брататися, посягати, ясти и пити у них и у едином дому жити и смешатися с ними позволяти.

 

* Сочинение иеродиакона Печерскаго монастыря Леонтия.

 

Творение святаго Феодора Студита, часть 2, письмо 215, к Мефодию монаху.

Вопрос 10. О мирянах, подписавшихся под ересью и имеющих общение с нею: можно ли с такими мирянами православным мирянам вместе вкушать пищу;

Ответ. Безразличие причина зол. Между нечистым и чистым не разделяхуся, говорится в писании (Иезек. 22, 26). Посему, если православные имеют ревность, то им не следует допускать таких до вкушения пищи вместе, пока они наперед не подвергнутся епитимии за нечестивую подпись и не откажутся от общения с еретиками.

 

Письмо 219, егоже, Разрешение различных вопросов.

Вопрос 17. Если встретятся миряне, мущины или женщины, еретичествующие по невежеству, или по рождению принадлежащие к еретикам: то можно ли вкушать пищу вместе с ними, или что нибудь принимать от них;

Ответ. Хотя бы по злонамеренности, хотя бы по невежеству они были еретиками, не позволительно вкушать пищу (вместе с ними), или принимать принесенное ими: разве не знаю, когда невежды, исправившись, дадут обещание быть православными.

 

Письмо 49, егоже, к отцам гонимым.

Которые имеют общение с совершенно нечестивыми по нужде из страха, или от голода, или и без нужды, или по принуждению, а между тем признают себя православными, можно ли вместе вкушать пищу; Отнюдь нет.

 

Письмо 119, егоже, к Иакову монаху.

И святый Афанасий повелевает нам не иметь никакого общения с еретиками и даже с теми, которые сообщаются с нечестивыми. Как же не общение сидеть в таком месте и от таких принимать угощение;

 

Письмо 174, егоже, к Филофею ктитору.

Ты всячески стрался воздерживаться от общения с еретиками и воздерживался, как говоришь, благодатию Христовою: продолжай же воздерживаться: ибо таким образом ты окажешь свою любовь к Богу и общение с ним, а противоположное общение отделяет от Христа. Что же касается до того, что вас принуждает военачальник петь вместе с еретиками и вкушать яства, ими знаменуемым крестом, так как господин начальник иначе не может оставаться в безопасности: на это мы не можем отвечать с удобностию: ибо закон строго требует, чтобы православный отнюдь не имел общения с иноверными и не принимал участия вместе с ними ни в пище, ни в питии, ни в обращении.

 

Письмо 32, егоже, к Фалелею сыну.

Хотя бы кто предлагал даже все богатство мира, и между тем имел общение с ересью, он не друг Божий, а враг. И что я говорю о приобщении; Кто имеет общение с еретиками и в пище, и в питии, и в дружбе, тот виновен. Это слова Златоуста и всех святых. Как же не вольное, а не добровольное дело того, кто кажется православным, а между тем имеет общение с ересью: Невольное дело бывает тогда, когда кто-нибудь, насильно раскрыв рот православному, вольет еретическое причастие, что делали древние еретики и делают, как я узнал, нынешние христоборцы. Вступать в общение самому от себя, это дело добровольное: если же кто по страху, в этом вопрос, и в таком случае он не может иметь оправдание. Ибо сказано: не убойтеся от убивающих тело (Матф. 10, 28), но Бога, который может и тело и душу ввергнуть в геену вечнаго огня. Слышали; Поистине целый мир недостоин одной души, сохраняющей себя не причастною и еретическаго общения и всякаго зла. А причастные того и другаго равноценны траве, дровам, соломе, которыя сожжет испытующий огонь суда, а виновников этого соблюдает сожигаемыми, но не очищаемыми, во веки.

 

Письмо 171, тогоже, к Исихию протонотарию.

Которые, по видимому, содержат правую веру и терпели много гонений за истину, но обращаются и вкушают пищу вместе с еретиками, и сходятся с ними, и считают это делом безразличным, кабы получив такую заповедь от какого либо отца, соблюдая только следующыя три обстоятельства: чтобы не принимать благословения от еретиков, не петь вместе с ними, когда они пред начинают, и не участвовать в приобщении хлеба их. Это противно постановлениям святых отцев. Ибо они не позволяют ни обращаться, ни вкушать пищу, ни петь вместе, ни вообще вступать в какое либо общение с еретиками, но и возвещают горе тем, которые имеют общение с ними и в пище, и в питии, и в обращении. И так достойный осуждения и чуждый учитель тот, кто говорит это, кто бы он ни был между людьми.

 

Письмо 219, того же, Разрешение различных вопросов.

Вопрос 1. О пресвитере, диаконе и чтеце, держащихся православнаго образа мыслей, но имевших общение с еретиками по страху человеческому: можно ли совершать о них приношение, или панихиду, или молитву;

Ответ. Если они до смерти оставались в общении с еретиками, то нет.

Вопрос 2. О монахах и монахинях, подобным образом скончавшихся в общении с еретиками;

Ответ. Вышесказанный ответ пусть соблюдается и касательно таких: равно как и касательно мирян, мущин, женщин и детей. Это сказано об умерших.

 

[Книга] Зонар, от правила 88-го.

Еще проклинати триклятии еретики: перваго Ария, а с ним Нестория, и Савелия и Феодора, и хульныя блядословцы враги Святыя Троицы, и разсекатели, антихристовы предотечи, и снаследники Маркиана, и Зосиму и Петру. сия сих всех проклинати. и еще же шестьдесят и пять ересей, и всех наставники их и учители. и елико Петра, и Павла Самосадская, и Македония, и Евтихиева единомудреники. вкупе Диоскора, и Севериана, Павла, и ученики его. павликияны, иже горши суть всех еретик, якоже армены, и другия еретики кумирския. О сих всех преподобнии и богоноснии отцы наши, и собор вселенскии сотвориша в Константине граде велицем, в восточных градех, и в Никеи же, и в Ефесе, и в Архидонех, вкупе же с православными богодержавными цари и на времена которанрждо царства. потом же друзии собори святыми бывающе. [Ниже:] Всегда стязающеся о православии, и о исправлении истинныя веры, списавше предаша нам. преданныя сия, издирающе всяку ересь, проклинающе наставники их, и всех иже единомудрствующих с ними. и прогоняюще волки пагубныя и душетленныя от словесных овец стада Христова, иже блядословящии и хульныя научивше, разсекающе и разделяюще святую безначальную и единосущную, и животворящую Троицу. овы же реша от них, не исповедати истинно Богородицу, пресвятую Владычицу нашу присно Деву Марию. и к сим иже и ина многа развращения хульная на истинную святую веру православную Христову. темже яко истиннии пособницы, и ученицы святых апостол, единомудренно с ними святыми, богоносными отцы, и исповедаша ми яже подтвердиша, предаша нам сице. и в православной истинней вере пребывати, и не прикасатися, ниже связоватися, ниже совещатися с ними. но тех бегати, и странитися их, и проклинати их, яко наследниц огню вечному, и служителие дияволи. плененыя дияволом, губители душетленныя.

 

[Книга] Зонар, от правила 76-го.

Иже со арменином кто яст, или с павликиянином, или со инем еретиком каковем любо: аще паче и любовь имеет кто ли с таковым, сему глаголем, да оставится. того ради приходит ко церкви чисте. аще неведением се сотворил есть, да освятит его иерей, дав ему заповедь малу от запрещения. аще ли не послушает наказания, но хощет с ними ясти и пити, таковыи со християны да не яст, и во церкви да не приемлется: но отвращатися всякому християнину, яко от идолослужителя. да аще паки когда приидет ко исповеди, да отлучится на покаяние три лета. и во двоих летех да не приято будет от дому его, ни просфиры, и никаково же приношение. а во третие лето приемлется просфира его в церковь, да совершит три лета во покаянии.

 

[Книга] Зонар, от правила 112-го.

Всякаго ядущаго со еретики, или пиющаго, или дружбы деющаго, и любви единения, сиречь со арменином, или со яковинитянином, и сосмианином, и с павликианином, иже суть прочии таковии, иже суть патерини, и богомили, таковаго анафема.

 

Большой Потребник Иосифа патриарха, лист 661, глава 79.

Третии чин [ереси] ни крещаемым, ни миром помазуемым. Иже быша благоверни, и по действу дияволю, аще неразумием, или небрежением, или и неволею водворяется с жиды, или с срацыны, или со армены, или с латины, или с иными еретики, и яст и пиет с ними, и закона их и пения слушает, а не хулит, и обычаем их внимает, а еще не приобщился закону их, и веры православныя не отвергся, и таковым токмо проклинающым свою, и иную ересь, яже не внимал и не хулил, и омывшеся от таковых ересей чистым покаянием, и молитвою презвитерскою, якоже указано, и тако приобщатися святых и животворящих таин.

Аще кто крещен сыи. И быв в неверных земли, и съводворяяся с ними, и яды и пия, и закона их и службы послушая, и веры их и обычая не похуляя, волею, или неволею, веданием, или неведанием. и таковыи егда возвратится, и прибегнет к святей церкви, и к священнику исповесться, и став пред церковию, откровену славу имея, и глаголет во услышание всех, проклинание закона, и обычая тоя земли, и веры, и ересей, идеже был.