О печати антихристовой.
А печать антихристову
разуметь, которую он даст на десной руце и на челе, это многаго требует труда,
и великия премудрости. Первее нужно знать о тричасном внутреннем человеке. По
сказанию богословцев [На поле: евангелие
от Луки, зач. 72; превод.]: Человек имать в себе тричастие душевное
яростное, похотное, и словесное. Яростное, или к потребным ярость, похотное,
или по естеству ко благим похоть, словесное, или слово. И в стоянии сих, по
естеству образуется, подобие Бога, сиречь действуются нраву, деяния подобныя
Богу. А в падении сих: коеяждо подобие зверя сатаны, и разделяется сие в две
части, якоже и человек, в душу и в плоть. Тако сие в видение и деяние, сиречь,
в чело и десницу. Деяние образуется исполнение заповедей Божиих делом. А
видение, правость словеси и разсуждение о благочестии.
Зде объясним по возможности
наших сил, о печати антихристовой, даемой на челе. Господи помоги.
Во первых не имеющим свободы
к произношению проповеди благочестия, в котором заключается совершенство Божия
хотения и воли, и творит глумитися уму в божественныя вещи и чистое
разсуждение, и произходящее действо таковое, чрез тричастнаго исполнения.
Антихрист вместо праваго разсуждения о благочестии, даде свое знамение, суетныя
помыслы, и мирская мудрость, и телесное попечение, в том и ереси породилися.
Сего ради писание глаголет сице [Кирил. глав. 3, лис. 15]: Ради свободнаго жития,
законы превращают, и пределы уставленныя им прелагают, и от веры отступают, а
православие с еретичеством соединяют. Посему подобно, святыи Ефрем глаголет
[слово 105]: Имущим присно ум, в вещех жития сего и любящим земная неразумно се
будет. И святыи Ипполит глаголет [слово в нед. мясоп.]: И тогда связании вещьми
житейскими, и желанием века сего тии удобь приступят к диаволу, и знаменуются.
И подлежит сия печати
существо, еже есть, неподобному ума двизанию в погибельное и мерзостное;
приведя вся человеки под власть силы и существа своего, еже есть, под растление
и помрачение ума и слова, в коемждо сущно человеке[?нрзб.]; еже зрительныя силы
в прелесть, зрением дерзает, то есть, злому ума двизанию, при всех обретатися;
а Божию имени попиратися, сиречь не возноситися. Иже живущии на земли человецы,
по научению лживаго пророка сотворяющии начертание зверя, и приемлющии на чела
своя. Тии суть и причаствующими начертанию числения скоро постизающаго в 666-е,
сим человеком причащающимся того числения 666-го. Яко таковое мерзостное и
пагубе достойное имя. То есть, зрительныя силы помрачение.
А о печати на десной руце,
от антихриста даемей, глаголет писание сице [Апокал. зач. 37]: Да отсечет
десных благих дел детели. То есть запретит выполнить то дело, которое бы могло
человека христианина поставить, в будущем веце, одесную Бога Отца. Антихрист
этот крест попрал, то есть запретил жизнь крестоносную; Еже есть, возми крест
свой и последуй Ми [Матф. глав. 16, ст. 24]. А вместо сего антихрист даде свое
знамение, то есть запрещение заповедей, научил всех и принудил растленности,
еже отсечение добрых, сущаго по естеству в благое, сего ради глаголет: Приимут
на десницы, по научению его, за то и нарицает пагубно число 666-е [Христос:
1000, антихрист: 666; со Христом: в 1000-щу верныя; со антихристом: в 666
число. все отступники]. Сим числом и именем скверным всех отступников именует,
и самого антихриста нарицает. Испраннаго точила вне града, грешных жребия,
испущающаго кровь, чрез стадии 666 заключающее в себе совершенное лукавство, и
мерзостное деяние греха; за что и приносяще воздаяние вечную пагубу [Апок. зач.
49, число 666: имя скверная совершенныя злобы, и лукав.; исполняется на
отступление число 666-е]. Якоже писание глаголет [Апок. зач. 42]: Аще кто
озверившемуся антихристу повинется, злочестивое жительство пройдет, онаго
образующее, или словом, или делом, сего проповесть бога; сие бо являти может на
челе и на руце даемое начертание. И той приобщится с ним мучительныя чаши
пития, не растворенна убо и несмесна божественными щедротами, за праведное суда
растворенное же различными мучениями, за много раздирательное, и много образное
самоизвольныя и самоизбранныя злобы.
И вот как писание обсуждает,
аще кто что либо от закона Христова исполнит; то глаголется, Христу
поклонитися. То есть по естеству в благое, орудием тела выполнить заповеди.
Аще киим либо делом
отступническим послушным быти, то относится, антихристу поклонитися. То есть,
чрез естество орудием тела выполнить противную заповедь [антихристу поклонение
власти гражданской покорение].
И вот настоящаго
многоплачевнаго времени, не покорение и дань; а сопротивление и брань; по ясным
указаниям святых писаний [антихристу непоклонитца нужно власти сопротивитца].
О причастие тела и крове Христовой.
А что сказано в писании тело
и кровь Христова до скончания века соприбывати, Господь обетование сотвори, и
священство не оскудеет.
За Божиею помощию, зде объясним
от святаго писания. Мнози на сие полагаются, и глаголют: Аще Господь обещал, то
все исполнит, хотя мы и недостойны будем. Сие слово многу глубину имать; понеже
много видим таковых случаев, яко что и обещал Господь, и не исполнил делом.
Почему же? Еда неправда у Бога? Несть тако несть. Праведен Господь во всех
словесех своих, и несть неправда от Бога. Да будет всяк человек ложь. Кто же
виновен бысть не исполнению обетований Господних. Яве человеческое
неисполнение. Понеже Господь обетование достойным дает. А когда человеки не
будут обетование Его на них. Не просто речеся: Се Аз есмь с вами во вся дни
доскончания века [Бесед. апост. лис. 2358]. Сие Господь завеща глаголя
учеником, Се Аз с вами есмь во вся дни доскончания века. Не бо всячески будет с
нами, егда себе далече творим. С вами рече, выну: да не отгоняем благодати; яко
же пишет во евангелие [Бесед. на Иоан. зач. 1]. Свет истинный просвещает
всякаго человека грядущаго в мир. Толк.: Господь хощет всем спастися. Что же не
спасаются? человецы сами не хотят. Евангелие от Матф. зач. 79. Како рече
Господь апостолом: сядите на двунадесяти престолех судити в будущим веце. Что
же Июда сядет ли? Никако же. А како же, рече Господь сести? Послушавый аще
доконца послушает, и последует мне, рече, тогда и сядет. А егда недостойна себе
сотворил Июда, и не сядет; обетование не исполнится.
Евангелие поучительное, в неделю 2, по всех святых. Яко конец возглаголю на
языки и царства, насаждать и сограждать, или разорять. Аще что и благо обещаю,
да не разленишися, и паки отъиму. А что же воспрещу, не отчайся. можеши бо
упросить, рече Господь, каков конец будет вашего жития, по концу и обетование
исполню.
Святый Никон инок Черн. гор.
глаголет сице [Никон Черн. гор. лис. 382 об.]: Благо обещал Июде Господь: но не
сотворил.
Ахаву царю зле обещал, чрез
пророка Илию, тело твое псы растерзают; а в крови блудницы измыются; обаче не
исполнил, зане покаялся царь Ахав [3 цар. глав. 21, ст. 19].
Сице же и ниневитяном
запретил, погубить, а не погубил, тии покаяшася [Маргарит. Слово о святом
крещении].
Адаму Господь обещал; яко
будеши господин всем зверем земным, и птицам небесным, и не бысть; зане же он
не сохранил заповедь, предвиже и Бог почесть сию от него [Быт. глав. 1, ст. 28].
Рече Господь ко Аврааму: Дам
тебе землю хананейскую довека, во вся роды; и не збылось сего; давно июдеи
своея земли лишилися [Быт. глав. 17, ст. 8].
Рече Господь к Ною, еще 120
лет наведу потоп на землю. И наведе сотаго лета, а 20 лет отложил за неправду
человек [Диоптра, часть 1, глав. 38].
Много было обетований
Господни благих, и воспретительных, и не исполнилися.
Видите ли, как писание
разсуждает, когда мы не будем отгонять благодатнаго обетования то и действует
обетование (или обещание). А когда не сохраним заповеди; и обетование просто
остается, за человеческое солгание. Еже ли бы было предание догмат непорочное в
церкви, то бы и следовало надеятися на обетование Господне. А когда видим
отступльших от православия, посему и обетование праздно есть.
Аще кто восхощет противитися
вышеписанным свидетельствам; то да даст ответ на сии вопросы:
Вопрос, 1: Означеннаго во Апокал., в зач. 55-м. Что собственно состоит и
заключается; под названием Вавилона падшаго? и что падение онаго? и когда? и
кому заповедание о избежании от онаго? и от чего именно таковое избежание?
[Вавилон есть мятеж ума; или
весь мир, сиречь одно тело, и дело наричится антихрист].
Вопрос, 2: Антихристу поклонение, и того образу; указанное писанием, в том
именно состоит и заключается, и восприятие тоговы печати, на чело, и на десную
руку, и что писанное, яко бы таковому уже покаяния несть?
[А поклонятся образу его,
сиречь власти поклонятся].
Вопрос, 3: Писанием указанный крест, разрушающий силу антихриста; и отделяющии
верных от неверных, имеющии быть в запрении от антихриста; и у всех тому покаряющихся.
что таковое онаго сущность? и какое именно тому запрение? и что даяние на
десницу и чело?
[крестом разделяются верныя
от неверных]
[антихристу поклонятся и
даст им печать, в чело сиречь в лоб, се есть на уме начертать, мерзость, и
нечестие, раскол, и еретичество, и отвержение креста, и Христа].
Вопрос, 4: Верных положение прожития при антихристе, в каком положении должно
быть; то есть гонительном; или свободном; или во иноческом, и девственном?
укажите от святых писаний, положенных о настоящем времени свидетельств при
означении книги, и главы, и листа.
Християнин может быть царь,
и священник и пророк. Бесед. лис. 1602, нравоуч. 3.
Разум о человеце.
Человек состоит от души и
тела, и внутрении сказуется быти мы [аввы Дорофея поучение 22 и 3]; а плоть, не
мы, но наша, и прочая служащая плоти, при нас; Внутрении человек образует собою
образ Божии, сиречь слово, душа сердце. Имать же в себе три силы, еже
глаголатся тричастие быти; Душевное, сиречь словесное, или слово; Похотное, или
по естеству ко благим похотение; Яростное, или к потребным ярость. [Благ.,
Матф. 12; к ефес. нрав. 2] И в стоянии сил по естеству образуется подобие Бога,
сиречь действуется нравы деянии подобны Богу. А а падении сих коеяждо, подобне
написуются, образ и подобие зверя сатаны; И разделяется сие в две части, яко же
и человек, в душу и плоть. Тако и сие, в видение, и деяние. [Благ. от Лук. 67;
Апок. зач. 37, ст. 17] Сиречь, в чело, и десницу. и прочая; Деяние исполняется,
яростною частию, и проч.; а очищает собою похотную и возставляет. А видение
действует похотною частию, и прозрачит собою словесною, и творит; глумитися уму
в божественныя вещи, и чистое расждение; И происходящее действо таковое, чрез
тричастнаго исполнения глаголется быти человек с плотию подобне и со всеми
удецы [к ефесеом бес. 13, ст. 24]: Аще от благих, подобне и от злых. И
прилагаются таковому, имена чрез виды нравов, подобныя коегождо лица; от
благих, Бога и ангелов, и проч.; а от злых, от сатаны, и бесов; и проч. [Альфа,
глав. 84, лис. 262]. Сиречь, первый сказуется быти Христос, сиречь,
образованныи Христос. А вторыи, доказуется быти антихрист, сиречь противный,
или подметный христос; [ефес. 13, ст. 24; рим. бес. 11, ст. 6] Именуется
первый, паки человеком новым, и человеком правды; а во вторых подобне человеком
греха; И первый сказуется паки быти телом Христовым, и печатию креста, и проч.
А вторый подобне телом зверя, или печатию антихриста [Апок. зач. 63, и 44]; И
перваго совершеннаго число, сказуется быти, число, 666; И от сего возводит
действо вещей, на три лица. В первом, на существенаго Христа, и на действо, и
на подлежащия тому человеки; Подобне и притворным, относит к лицу сатаны, и
самое сие поставляет действо, действителей человеков, и к тому их причитает; [на
деян. бес. нрав. 32] За еже тое стоит собою посреде, Христа и человеков;
Подобне, сатаны, и человеков: и Христом, или сатаною, приемлется вдохновение; А
чрез человеки, производится в виде тела правды, или злобы составление; И егда
приемлет по виду, правды, или злобы, рещи …[нрзб.]. Тогда глаголется
единственным лицем, Бог, или Христос. Подобне, и диявол, или сатана, или
антихрист. А егда приемлется к лицу действителей, именуется множественне, бози,
или христи. Подобне, демоны, или христи; и проч.; Делатели существа
зверева, или образа, человецы приемлющии слово лжива пророка; А лживый пророк
сказуется тому оживитель быти, и податель хульнаго духа. и бытие того зверя,
аще и до сего лжива пророка доказует быти; Но точию смертную язву страдати, от
оружия креста Христа Спасителя; сиречь, недейственну быти,
паки сотворену, от живущих на земли быти, яко сотворену, и тщанием лжива
пророка оживлену, и в поклонение произведену; Правому слову есть материю чиста
девица, еже есть душа, православных учителей поправших гражданскии плищи. имать
же обручника себе, сеятеля Христа жениха; Подобно, и антихриста злобе; сиречь
растленному слову, при уме человечи, есть и доказуется быти материю, нечисты
души, злословия учителей, возлюбивших гражданския плищи, и тем блудящия с
любовником своим шайтаном [сиречь антихристом]; от Христа Бога, законнаго
жениха своего; Еретицы проповедуют, к познанию ложнаго християнства, и
лицемернаго благоговенства [Марг. лис. 587; Кирил. глав. 3, лис. 15. Альфа
глав. 23, лис. 65. Бес. лис. 1710]; еда ино лице диавол содеет, а другое
прелесть с ересми, а иное еретицы? никакоже; но вси при едином лице прелести
суть. яве яко антихрист в еретицех, а еретицы при оном. Но точию приемлются
различными виды, у святаго Ефрема, и Ипполита самый вид действа, лицем
поставляет, того ради единственным числом глаголатеся; Антихрист во ипостасных
существах и возрастая; при кротости, и благоговейности, и прочая даже до
воцарения при всех: еже есть, донележе вся человеки приведет под власть силы и
существа своего, еже есть под растление, и помрачение ума, и слова в коемждо
сущно человеце; Иже в началных своего рождения сосудех покажет отречение
студных дел то бо того слова доказуется быти еже студные дела, грехи творити;
Еже зрением ума управляти; А другия силою тричастнаго, в действо орудием тела
производити, и подлежит сия печати существо, еже есть, неподобному ума
двизанию, в погибельное, и мерзостное; еже деятелное, и зрителныя силы, овыя в
прелесть, зрением дерзает; а другия движением студныя содевает, отсечение
добрых; Связана рука его будет, сиречь, деятельныя силы пресечение; отсечения
своего сущаго по естеству во благое; [Ефрем] Печати воздвиженне быти, во
пришествие антихристово сиречь мерзскому того именованию еже есть, злому ума
двизанию при всех, обретатися в чесностех; а Божию имени попиратися, сиречь, не
возноситися; Нарицается, Бог, именуется, Христос, глаглется правда, истинна,
крест, печать Христова, закон, благочестие; вся сия во едино стекаются[?нрзб.];
еже нарещися, 1000-ю [Апок. зач. 60, 62 и 63; глав. 2, ст. 3], еже есть
совершенство Божия хотения, и воли. Или совершенное ума, тричастныя силы,
плодоношение, в нем же заключается сила.
Яко должни воевати всегда противу трех
врагов.
[Евангелие нравоуч. лис. 162
об., 2-го щета] Якоже воинове мира сего сходяще к брани облагаются всяким
оружием, даже страшны будут врагом своим, и мужественно ополчаются противу тех.
Тако и Христовы воины должни суть себе облагати всяким оружием духовным, хотяще
изыти на брань противу невидимых врагов. яко есть писано [ефес. 6], несть наша
брань к плоти и крови: но к миродержителем и началом, и к властем темным; к
трем силным врагом, противу мира, противу тела, противу диавола. яко ясней
услышим днесь в евангелие [Матф. зач. 39]. Рече Господь своим учеником, иже
любит отца, или матерь, паче мене, несть мене достоин, и иже
любит сына или дщерь паче мене, несть мене достоин. иже не приимет креста
своего, и вслед мене грядет, несть мене достоин. иже бо аще хощет спасти душу
свою, погубит ю. и иже аще погубит душу свою мене ради и евангелиа, той спасет
ю. кая бо полза человеку, аще мир весь приобрящет, душу же свою отщетит. или
что даст человек измену за душу свою.
Часть 1, о тревидной брани, и яко иноцы должни суть
противу сих трех врагов ополчатися и побеждати тех.
В той евангелии яве показа
Бог трех врагов, воюющих на душу нашу. Первый наилютейший враг диавол, на того
повелевает взяти крест. Второй враг тело наше по части: сему противитися повеле
презрением отца, и матери, сына и дщери. Третий враг мир, о сем рек, аще
человек приобрящет весь мир, кая полза ему. Противу сих трех врагов, должни
суть иноцы ополчатися, и воевати всегда, текущи на позорища мира сего,
назиратели же бывают брани тоя Бог и ангели его. такожде и диавол, и демони
его. Станобище [место или позор] есть брани растояние между праведными, и грешными.
конь есть тело: всадник и ездец душа. началник воинству ум. оружие воинов
Христовых вера яко щит не пробитый. терпение яко шлем крепкий, молитва
прилежная яко меч. смирение нелицемерное яко лук и стрелы: сицеваго оружиа зело
трепещет диавол. Полки же сатанины, и воинства его началницы; в первых гордыня,
лакомство, нечистота, убийство, тщеславие, ярость, гнев; сими диавол
началствует, и грехом яко стрелою язвит душу: Вторий полк сатанины крепости;
злость мира сего, ибо и той воюет прелестию и сладостию временных, и пестротами
красных: по сих же и самое тело наше подвизает брань свою на душу; объядением
пиянством и вожделением блуда, леностию, и прочими страстьми греховными.
Вправду убо зело трудная брань противу перваго врага, видимому естеству; с
невидимым на таковаго врага, аще не Господь помощник нам буде, не возможем его
победити: но и прочиим без помощи Божия, не преодолеем. Первый степень к брани,
и ополчение противу мира сего; егда отлучаемся его и покидаем сладострастие
его, и прелестное мечтание красот его, тленнаго богатьства и временнаго
веселиа. и взымает образ Христов доброволной нищеты, даже нищетою нашею
прославим его богатство, иже сый богат, и нас ради обнища даже мы нищетою его
обогатимся [2 кор. 8], и приближимся к Богу, весь бо мир во зле лежит, и вся яже в мире похоть плотская,
льстящая очи наше, и гордость житейская.
Сего ради апостол рек [1
Иоан. 2], не любите мира сего, ни яже в мире; аще кто мир любит, враг Богу
бывает. Темже от мира сего бежите, яко Лот от запаления Содомы в гору Сигор,
безмолвнаго жития. яко Израиль спешетеся от Египта с тмы греха, в землю
обетованную, достобливаго жития, чистаго и безгрешнаго, от вавилонской работы
бежите: к сионской свободе, отвержетеся мира, и сущей прелести в нем,
устранитесе от него: странствием невозвратным, и тако победиши полки перваго
врага, победою твоею увеселиши небо, и печаль сотвориши демоном. Аще же он
преодолеет вам, и возмет в пленение душа ваша, тогда аще всего мира красоту и
богатство приобрящете, от сего ни единой ползы: ни едиными бо вещми искупиш от
пленения душа ваша, или что даси измену за ню. Телу же преодолееш, первоей его
крепости: аще разлучишся сродства своего, от отца и матери, от жены и чад, от
брата и сестры. они бо в мирской работе земной остают яко мертвецы: ты же к
работе Божией спешишся, и отходиш от земнаго мудрованиа: к небесному идеже
Христос царствует вовеки.
Разлучатижеся сродник
подобает не просто всех: но токмо сих, иже возбраняют твоему спасению, и земная
мудрствуют глаголюще, посагай сыне, и собирай богатство в мире, работай имению,
притяжи села, насади винограды, собери множество рабов. и веселися в сих вся
дни живота твоего. ты бо еси наследник дому нашего: таковых родителей подобает
отбегати и разлучатися, иже вместо света, тму показуют, и вместо живота смерть.
Часть 2, о начале иноческом, и что знаменует инок;
Инок есть исполнитель всех
заповедей Христовых, совершение христианства, бездна смирению, столп терпению,
память незабытная смерти, источник неоскудный слезнаго течениа, сокровище
чистоты, ругатель тленным, попратель всех красных и прелестных мира сего:
самоволный мертвец, повседневный мученик, и нужник, богоприятная жертва, присно
горящий светилник премудрости духовной, ум просвещеный, соглядатель всех
видимых и невидимых, скорошественная молниа богомышлениа, сердце чисто,
немолчная уста хвалы Божия, жилище Святыа Троица: позор аггелом и человеком и
человеком. страшило бесом. Инок есть наречен; понеже имать иное житие не
телесное: но духовное. иное деание, ин век ему, иная пища, иное одежды и работа:
нарицаетжеся и черноризец от честной и плачевной одежды. нарицается и монахос
албо уединеный, безпечалный, един с единым токмо Богом причастие должен есть
имети. Сих законоположницы и учителе суть; Первый Мелхиседек священник Бога
Вышнего живущий без жены, и без причта рода в пустыни. Второй Илиа чюдный,
живший без жены в пустыни Хоривской. Третий Иоанн святый Креститель, живший в
пустыне Иорданской без жены, кроме всякаго стяжаниа, не ядый мяса и вина не
пив, одежду плачевную нося волосяницу. О законе и давности чину иноческаго;
ясно покажем, яко самым Господом нашим Iсус Христом узаконен есть и
утвержден. Сам убо Господь жив без жены житием чистым, в девстве убогим и
бездомным нестяжателным. Такожде и апостоли его вся оставлши [Матф. 19] отца и
матерь, жену и чада, и вслед Христов сами и шли, оставивши вся яже в мире. Сего
ради иноцы последуют Христову учению и совету, и житию апостольскому ревнуют;
вся убо красная и прелестная оставляют в мире, гордость житейскую, и похоть
всех красных. оставляют женитву веселие и покой телесный, и богатство
временное. Сами же идут вслед Христа, вземши крест свой; доброволное терпение,
и убожество, и бездомство, сами скитающеся в пустынях и горах: и вместо светлых
домов, живут в темных яскинях, в вертепах и в пропастех земных, вместо жены и
детей, живут в пустынях со зверми земными, и птицами небесными, вместо светлых
риз, и сладких брашен, и питий: волосяница худая риза, алкание, и в жажде мало
воды. вместо смеха и веселиа: плачь и воздыхание, и слезам пролитие. ложе их
земля, а покров небо: то их истый крест. терпение повседневнаго. Того ради
иноцы погордели житейским суетием, и не обязуются житейскою куплею, женою
детьми и домами. богатством не обтяжаются, даже удобнейше возмогут послужити, и
угодити Богу. Темже лучше себе избирают безженство; всяк бо оженивыйся
печалуется како угодити жене; такожде и жена мужеви: а не оженивыйся печалует
како угодити Господеви своему, и тому верно послужит. Ктому уже и се да
познают, яко еже жити с женою по естеству се есть, тако живут и зверове, и
поганы: а еже жити без жены в девстве и чистоте: се чрез естество, ангельское
убо се дело, и житие святых угодников Божиих, иже всегда работают Господеви,
яко апостол глаголет [1 кор. 7], аще кто постится и молитву деет, таковый да
отлучится жены на время. Но иноцы всегда пребывают в посте и молитве, даже до
смерти: сего ради жен не имеют. но и в законе ветхом повелено [2 Моис. 14] да
приступающии к Богу, жен отлучатся. Иноцы всегда Господеви предстоят в службе
его, сего ради жен отлучишася даже до смерти. и тако в чистоте работают ему,
яко присныи рабы его. Аще еретицы и злоречат иноков, аки бы они имели гнушатися
пищи, и брака, приводят на них слово апостольское, идеже пишет [1 Тим. 4], яве
Дух глагола, яко в посладняя времена отступят неции от веры, внемлющи духом
лестным, и учениам бесовским, возбраняющи женитися, и удалятися от брашен, яже
Бог сотвори. Сеже пророкова апостол о разных еретиках хотящих по нем быти. яко
о манихиех, о марцианех, и свенетех, и евкратианех богомерских. тии бо манихеи
мнеша двух богов быти разных, единаго бога в небе добраго; а другаго на земли
злаго миродержителя [Епифан. на еретики глав. 26]; зле вменяя апостольское
слово: и тако свою проклятую ерсь разсевали. гнушалися брашны сотвореными на
земли, и проклинали их первее аки бы от злого бога сотвореными: а потом аки бы
благословили их, и ели. По сих же настали лютыи и мерзскии еретицы адамитове,
иже гнушалися браком честным, и обще имели жены вси, и блуды нечистоты в них
полно всюду; таковыи еретицы держали бесовское учение лестное, понеже бесове их
прелстиша. /Потребник иноческ. лис. 325 об./
А еже глаголет апостол и
брашен не ошаятися. еретицы убо брашен удаляются не воздержания ради, но
скверна быти сия глаголют. Яко же окаяннии манихеи. иже не точию брашна хулят,
но и сотворшаго брашна Бога хулят. и глаголют яко брашна лукаваго бога суть сотворение.
и аще кто принесет им брашно, прежде проклинают сотворшаго брашна, сеявыи тя да
разсеется. и смоловыи тя да смелется, испекии тя да испечется. Северияне же
вино отлагают, и лозу винную от змия быти глаголют. И Моамеф, иже агаряны
прельсти, повелевает во своих богохульных списаниих вина никакоже вкушати.
нечисто убо то быти глаголет. яко еретицы того ради ошаятися повелевают брашен,
яко нечиста сия быти глаголют, а не пощения ради.
Иноцы же воздержание любят,
и брашна чистая не укоряют. но и укоряющих проклинают. и проч. зри ниже: [лис.
357] А еже глаголет апостол яже сотвори Бог в снедение со благодарением верным.
и познавшим истину. Еретицы убо не токмо не благодарят Бога сотворшаго брашно,
но и хулят, якоже и прежде речеся. Иноцы же прежде вкушения благодарят Бога, и
по вкушении такоже творят. Еретицы убо глаголют яко скверна суть брашна. Иноцы
же всегда глаголют со апостолом, яко всяко создание Божие добро, и ничтоже
отметно со благодарением, приемлемо и ядомо, освящаетбося словом Божиим и
молитвою. яко не о иноцех сие рече святый апостол Павел, но о еретицех. иже
брак убо равно блуду глаголют быти. брашно же скверно нарицают. /Евангелие
нрав./ А не иноцы, их же ныне злоречут еретицы, ариане, и кальвенове. и из яду
бесовскаго составляют на них ересь манихийскую, и адамитскую, и тех без боязни
хулят, и ложь сошивают. оболгающи целомудрие чистоты, и воздержание поста
святаго: блудницы и чревообъястницы иже работают чреву своему яко идолу, и
чрево бог их. А еже не ясти мяса и не пити вина, се не гнушения; но воздержания
вид, и еще от начала создания мира до потопа мяса не ядали, и вина не пиша: и в
законе Моисеове назарейчики[?нрзб.] вина не пили, и всякаго плода от овощия и
мяса. также и мяса свиннаго. Такожде и Даниил и трие отроцы, гнушахуся брашны
царя Навходоносора; [1 Моис. 2; 3 Моис. 17; 4 Моис. 6; Даниил 1] Моисей и Илия
и сам Господь постился мяса не яде и вина не пит 40 дний и нощий. Иоанн же
святый Креститель вся дни живота своего мяса не яде, и вина не пив, и еда ли
той бесовское учение держа, рцы ми о еретику еже ныне постник укаряеш, но весть
ныне вся вселенная, яко они Духа Святаго полны, аще и воздержалися от добраго
мяса и вина, и жены. Тож и о Матфеи евангелисте, и о Иякове Алфеове глаголют
древнии богословцы [Климент Александр. гл. 2; Евсевий Кесарийск. книга 2], яко
мяса не яде, и вина не пит вся дни живота своего в том не гнушалися созданием
Божиим; но воздержалися, и постом греховныя страсти убивали в теле своем. ибо
пост есть страшное дело демоном, и Богу любимое, и дар наичестнейший, яко канон
пятый собора никейскаго свидетельствует. Истинных поклоников Божиих и постников;
чин и закон иноческий узаконили апостоли по вознесении Господни, яко Лука
евангелист написал в деяниах [деян. 4], иж в Иеросалиме во множестве
веровавших, бысть сердце и душа едина. Ибо продающи имениа своя, все имеяху
обще кроме жен. где и Ананиа некии человек с женою своею Самфирою продавши село
свое, и утаил от цены, и согласилися солгати Духу Святому, их же апостол Петр
предав смерти. И егда сиа уведали апостоли, тогда поразумеша яко невозможно
толику множеству народа жити обще всегда, многой ради соблазны. Сего ради
некоих верных от народа юнош, клятвою заклявши, и слюбом обвязующе умолиша и
научиша да тако живут обще без жен. в чистоте и в доброволной нищете. и в
послушании старших даже до смерти: тогда мнози соизволиша совету их, и любезно
приаша дело сие честное, и тако апостоли узаконили чин иноческий, постризающи
главы оных в кегреи, сиречь в старческое безженное и чистое житие. еже и Павел
блаженный сотворив четырех мужей постриг [Деян. 8. 5]: и паки Акилу и Прискилу.
А постригшиися, не нарицахуся тогда иноцы, но рабы Божии. яко о сем
свидетельствует Дионисие Ареопагит, ученик святаго апостола Павла [Дионис.
Ареоп. 8], пишучи к единому мниху Димофилу. нарицающи его рабом, и неволником.
иже отнюд отсек волю; точию предал себе всего воли Божии. и яко раб несвободен
у Господина своего: тако и инок никогда же упражняется от работы Божия; но
безпрестани работает ему день и нощь, хвалением молением пением благодарением,
бдением и пощением и богомышлением. се бо воистину дело раба Господня. Всяка
добродетель христианскаго совершенства, и всех заповедей Божиих исполнение, во
иноческом житии, яко доброволное убожество, чистота, послушание. Господь же яко
зерцало всякой добродетели и учитель. свет совершенства, источник чистоты. сам
бо родися ис пречистой Девы, и сам в девстве и чистоте пожив даже до смерти
волной, и на кресте висящи, поручив пречистую Деву матерь свою ученику
девственику. Сам доброволне убожество возлюбив, Бог богатый убого родился в
яслех, из убогой девицы, убого поживе в мире, и не име где главы подклонити,
убого на кресте наго умер сый, иже одеявся светом яко ризою. В послушании же
поживе от рождения своего, послушлив быв даже до смерти крестной. отселе
послушание в церкви Христовой славно, и самым Богом взаконено;
И на сии три добродетели
христианскаго совершенства, иноцы обещаваются пред Богом, и обетом неизменым
обязуются, на чистоту и девство истинное. на убожество доброволное, и на
послушание нелицемерное, и на прочии добродетели, яже от сих яко от головнейших
родятся.
Разделяетжеся иноческое
житие на три чина: на общежители, и на скитницы, и на уединеныи, или пустынножители.
Обретаютжеся и четвертыи между ними реченныи сарабантове; сиречь упадныи
самовластницы, разбойническо живущи, кождо свое стяжание имея, и в начинани
воли своей ходят, сии без всякаго закона и чина живут, лицемерствуют; а не
иночествуют. /якоже негде, сказано святым Златоустом [бес. к галат. зач. 15.
ст. 17, лис. 971, 1468]: нарицает таковых, испорчиным извергам, и болтунам, в
намерение по своей воли ходящих/.
Непостоянным подвижникам не
должно давать свободы и дерзновения, но от таковых и убегать надобно [Велик.
Василия, книга 3, глав. 8. о постн.].
Блюдиться должно от
подвижников непостоянных, то к тем, то другим братиям приходящих, и с
безпокойными и непрестанными возмущениями волочащихся по монастырям, и под
видом духовныя любви плотския исполняющих прихоти: никакой твердости, никакого
постоянства, никакого благочиния, никакого разумнаго украшения в душах не
имеющих, но что любопытства, и злонравия, непостоянства, и неразумия исполнено
есть, лжи, и лицемерия, обмана, и хитрости ласкательства. Сии бо суть и языком
ненаказании, и чревом невоздержнии, и душею же всегда надменнии, и развеваемии,
и помыслы наподобие летания нетопырей имеющии, ни на что правое смотрящии, но
стропотно, и развращенно летающие: паче же первыми устремлениями инное нечто
представляющие, и на инное паче всякаго чаяния непостоянством разума
удобопреносящиеся много ползающие, и мало впредь подающиеся. [ниже:] Тако и они
всегда в телесных страстях валяющеся, никако же на духовную высоту восходят, но
обращаются кругом некончаемым, похотениями телесными и сластьми водимы, и от
тех в таяжде паки ввергаеми, и злаго ради произволения от злаго порабощения
никогда не освобождаеми. Сии то образ овчии на прельщение зрящих являюще,
внутрь обжирчивую, и злонравную, и лукавую лисицу скрывают, и многих в туюжде
злобу привести тщатся; которыи управления разума не имуще, удобно как злому,
так и доброму вождю последуют, тое добро быти мняще.