ПОСЛАНИЕ В МОСКВУ ИЗ ПУСТОЗЕРСКА1

[Издан. Субботин Н. И. Т. 6. С. 60-79.]

 

Неключимый раб великаго Бога и Спаса нашего Исуса Христа2 диакон, Божий дар нареченный от святаго креще­ния, Феодор3, по милости Исус Христове брату верному о Господе и благодати тезоименитому Иоанну4, присно-чаду восточныя святыя церкви, радоватися и здравствовати в не­порочной вере православной5, юже на основании Исус Хри­стове святии Апостоли положиша в Сионе и богоноснии отцы седми вселенских соборов и девяти поместных утвердиша Святым Духом, и всем верным братиям благодать и мир от начальника веры6 и совершителя Исуса. Стойте, возлюблении, и мужайтеся и утверждайтеся, и не поступни бы­вайте во святых отеческих преданиях7, да с ними наследите вечное царство в горнем Иерусалиме. А еже писал еси, бра­те, (о нуждах и скорбех, належащих ко спасению), и молих отца своего святителя Христова, (Аввакума Протопопа8) и прочих с ним святых отец страдальцев, подвизающихся до смерти за церковь Христову, вкупе и о укреплении святых правил9, и приписании руку к ним на подтвержение гони­мой церкви от антихристова воинства, и то прошение твое о Христе исполнися.

А о горких бедах, належащих на вас, не скорбите: вси бо хотящии благочестно жити о Христе Исусе гоними бу­дут, лукавии же человецы и чародеи преуспевают на гор­шее, прельщающе и прельщаемы, глаголет Апостол Павел, сосуд Христов10. И тако апостольское слово действенно есть и доныне; но горе миру от соблазн, да и нужда им быти, по словеси Христову, да познани будут благочестивии и нечестивии11, вси, кои бодрствуют12 во истинне Христове и стоят неподвижно в ней, и кои дремлют в прелести противнаго духа, и шатаются в той, и уклоняются в развращение, ихже отведет Господь с творящими беззаконие. Мир же на вас, благочестивых христианех, новем Израили, будет во веки.

А еже вопрошаеми о попех, рукоположенных от преж­них православных святителей, и соблазнившихся от Нико­на богоотступнаго прелести и инако жертву приносящих, и познавшеся паки по древнему служити начаша: и таковии подлежат суду священных правил, понеже не сопротивишася ни мало прелести, нововводным преданием. На то бо свя­щенник всяк рукополагается, яко законно страдати13 хощет, по Златоусту; и добрый пастырь душу свою полагает за овцы, по Евангелию. И они, не ведуще, мню, своего священническаго сана и достоинства, тако от простоты погрешиша, еще же и страха ради мучительских запрещений слицемериша вмале: и от таковых понужи мощно всякую святыню приимати, непорочнаго ради на них благословения первых наших святых пастырей14, — и крещение, и исповедание, и причащение и прочая. Кроме же нужи никакоже от них15: понеже слюбодействоваша в догматех. А лучше, рещи, тех ныне16 и невозможно обрести праваго священства. О, горе и увы! третие прииде на всю землю зло, иже под небесем17. Но надеяйся на Христа истиннаго не оставлен будет18 всяк правоверный. Да и старии ставленники, коснувшеся агнца неправеднаго, по священномученника Ипполита папы Римскаго19, аще паки обратившеся20 ко истинней служ­бе, и с таковым намерением держати начаша священство, яко и умрети за старое благочестие, а не предати паки: то от таковых достоит благословение приимати и во всем сообщатися, помянувше Петра верховнаго Апостола21, яко по отречении своем, плача горко, прият Христом бысть22 и от апостольства не отлучен. И аще не с таковым обращением и старыи попы по падении своем служат, но мыслят двоедуш­но, егда понуждени будут от отступников к прелести новых догмат, второе и третие отступити хотят, паки вертящеся, яко прах ветром, в разуме своем и в неигрательных играти смышляюще: то от таковых, яко от Июды предателя, чуждатися православным, яко на время веруют, а во время напа­сти отпадают. Ибо Апостол Христов Петр по покаянии сво­ем не отвержеся паки, но пострада и умре за Христа и веру его, и душу свою положи за Христово стадо. И лучше ни от когоже наставлятися, нежели от злаго водиму быти, по Зла­тоусту Иоанну, на послание ко евреом беседа 34. А которые попы от Никона отступника ставлены и от никониян после мору, паче же от 174 году, егда совершенно православие все отринуша древняго предания святых Апостол и богонос­ных отец, и оболгаша их лстивно и охулиша23, нечестие же всякое прияша, и оправдаша и укрепиша, и новоразвращенныя и богомерския книги со многими неисчетными ересми в них похвалиша, и всех еретик крещение римское и свя­щенство их гнусное прияша, ихже вси святии отцы наши проклинаша и от святыя церкви отметаша, понеже Рим всех ересей приятелище, источник всякаго нечестия латынское мудрование богомерское: и тем отступлением своим и с латыны сообщением чужи себе сотвориша архиерейства, по священным правилом святых Апостол и богоносных отец седьми всленских соборов и девяти поместных, и поставляеми от них попы и диаконы не священи суть, по правилом, вси они отступницы сами24 и еретицы глупии, и поставлении от них кононному25 суду подлежат и анафеме, и право­славным христианом ныне не подобает их26 благословения приимати, ни крещения, ни молитвы, и в церкви с ними не молитися, ниже в домех27. То есть часть антихристова воинства28, и от исполнения церковнаго самовластне29 отсекшеся. Но и от всепагубнаго сына геены, пагубнаго сосуда сатанина, явльшагося во свое время настоящее, о нем же вам изреку, Никона еретика, адова пса, злейши и лютейши паче всех древних еретик, иже быша под небесем: они бо аще и зли суть, но на благочестие не возмогоша, но сами спяти быша и падоша, сей же положи всю вселенную пусту и грады огнем неверия зажже, паче же богоборство воздвиже и гонение велие и благочестию кончание сотворил. Антихристово цар­ство темное, и все их действо и вера в прелести содержима суть и укрепляема не любовию Святаго Духа и не советом, но гордостию сатаниною и мучением различным. В том им судия истинный Христос Бог наш! А отступление их указует Дух Святый истинный во Апокалипсисе, 13 главе, по числу зверя 666, и Книги о вере 30 глава, и святый Иппо­лит папа Римский, о нем же выше речено. Той пишет в слове своем о страшном суде и о антихристе, за полторы тысящи лет и больше отселе Святым Духом провиде30 о ныне наченшемся времени, и рече о пастырех злых, губящих души: в та времена будет злый вождь, то есть неправедное священ­ство, — и ныне 31збысться, — и агнец неправеден32, Титин, то есть жертва неправая33 в числе зверином: Титин бо то же есть 666 в числе стоит. По сем и ини богословцы мнози гла­голют, что в последняя времена Христовы веры не будет на земли, кроме в малых токмо останется, крыющихся в пу­стынях и горах. И сего ради Христос Сын Божий в послед­няя дни назад не оглядываяся бегати повеле от прелести, поминая жену лотову. И паки глаголет: егда приидет Сын Человеческий, обрящет ли веру свою на земли. И на сие богословцы глаголют, толкуя: не обрящет34. Паки рече Христос: егда узрите мерзость запустения, стояще на месте святе, и прочая, чтый да разумеет. Мерзость запустения — не­праведное священство и прелесть антихристова на святом месте поставится, сиречь на алтари неправославная служ­ба35, еже и видим ныне сбывшееся. Инаго уже отступления нигде не будет: везде бо бысть; последнее36 Русь зде. И то от часа сего на горшее происходити будет цари нечестивыми: то суть рози антихристовы, — ими силно дело все отступническое, без тех же не мощно. Два рога от земли исходяща в виде Богослов: един от тех есть (?), вторый же по нем будет пособитель же злу37.

А десять рогов инде прежде быша по престатии греческаго царства, о нихже пишет Иаков Жидовин в книге своей богословии. Всяк верный да внимает и испытает писание опасно, попросив от Вышняго помощи. А лжеучитилие настоящаго века сего кони сатанины, ихже виде Иоанн Бого­слов. Главы у них лвовы, то есть рыкание их зверское явля­ет38, и обтичют бо сушу и море39, ища вернаго поглотити в пре­лесть свою: и в хвостах их жало40, то есть учение их смертоносное, — жало, егоже аще кто приимет прельщен­ный от них, то жив не будет во веки, умрет душею и телом; а хвост, то лесть знаменует их: прежде бо лстят и обманыва­ют, а потом же мучат не приемлющих в хвостах их жала пагубнаго, сиречь прелести учения их смертоноснаго. Того ради судиша богоноснии отцы каноны своими правильны­ми ничегоже от еретик не приимати, ни благословения, ни молитвы. Кого еретицы благословляют и молятся о ком, того Христос Сын Божий со святыми своими проклинает, и отвращается гнусныя молитвы их, и даров ненавидит от тех приносимых: жертвы, рече, нечестивых мерзость Господеви41. А еретицы и отступницы аще кого проклинают и от­лучают, то тех сам Христос благословляет, и обымает42 и ми­лует, и вси святии его похваляют таковаго43. Все Бог наш еретиком противо творит и святии его вси: о том пространно пишет святый Иосиф Волоцкой в книге своей Просветителе, в последних словах о еретической клятве, яко не последует им божий суд, — нетокмо от­ступнической клятве, но аще и православной святитель не по правилом кого свяжет, сам связан будет от Христа. Не­праведное бо запрещение не вяжется у Бога. Праведен Го­сподь Бог наш и несть неправды в нем; правду возлюби, пра­вая виде лице его, по пророку Давиду. И кроме бо отступле­ния своего блудят и беззаконнуют чрез правила святых Апостол и богоносных отец. Сами начальники и отступни­цы44 не дверию внидоша во двор овчий, но тако, яко татие суть и разбойницы, по словеси Христову, прескочиша огра­ду Священных правил, — попы бывше, в миру и растленно житие проходяще. Таковых святая правила отнюдь отсека­ют их не быти45 епископом мирскому попу постригшемуся, ниже патрахили им прощают наложити, не токмо на архиерейство дерзати таковым. А они вси мирстии попы бывше, кроме малых; и каковы сами преступницы отеческих пре­даний и законов, таковых же и в причет поставляюще46, не искусных писанию простяков, воров же и пияниц, и гнус­ное житие от юности проходящих многих, и детям не искус­ным вручающе страшное таинство, 9-ти лет и меньше в четцы и певцы поставляюще47, и таковым блуда48 исполниша церковь, и во алтари бо копают друг друга во афедрон, не смысляще49 бесящеся. Оле, скаредия церковнаго и мерзости запустения на святом месте стоящия! Когда тако бысть у православных святителей? Во диаконы их50 15-ти лет постав­ляют, в попы 20-ти лет, овых и менши! А священная правила вся сия отмещут51 беззакония и анафеме предают: вся, рече, кроме церковнаго предания содеянная и содеяти52 хотя­щая, анафема 3-жды. И они53, слепыя вожди, сами себя про­клинают на всяк год в неделю православия, и то дело яко игру вменяют глухия аспиды! Чтец бо и певец менши 15-ти лет отнюдь не бывает по правилом, поддиакон 20-ти лет, диа­кон 25-ти лет поставляется, поп 30-ти лет рукополагается; а менши того возраста не поп по правилом святых отец. Сие бо им подобаше исправляти, а не догматы отеческия превращати. Да ослепи их сатана, и ум омрачил не познати благаго в Церкви. Но паче беззакония к беззаконию прилагают, и праведным отеческим законом досаждают преступлени­ем своим. Паче же Святому Духу хулу приносят, глаголавшу усты Давыдовы, святых своих утвержающему предания54. Всяко бо пророчество книжное по своему сказанию не быва­ет. Ни бо волею когда бысть (человеком) пророчество, но от Святаго Духа просвещаеми глаголаша божии пророцы55, по божественному Апостолу. Плача достоит о таковых продерзателей56: яко сами бо не ведают, что творят, да и весь народ с собою погубляют прелагатаи онии злии. И не диво есть о них, что тако творят волю диаволю. Глаголет Иоанн Дамаскин, в слове своем на еретики, в 1-ю неделю поста: егда бо, рече, диавол хощет погубити человека, тогда первие осле­пляет ему ум, да не познает благое. Тако и они, ослеплени суще57 от древняго врага, и блудят без матери и без пастыря Христа, на всяко лето себе преправливают а в познание ис­тинны ни когда же не приидут, но от часу в горшее приходят нечестие, верным же мучение прибавливати будут на всяк год, и месяц, и день и час: их бо година прииде и область темная. Зде есть терпение58 святых. Явныя59 от никониян жиды проявляются новые, яко оный поп богоотступный60 Сысой Нова-града, что сослан бысть в никонове разбойстве на Вологду, егда Петров посох приехав нощию в Москву и украде из церкви соборныя Никон, а тот поп бысть в шишах61 у татя церковнаго. И тут на Вологде пред множеством62 наро­да глагола хулныя глаголы на Христа истиннаго Бога наше­го63, вором называя Творца небу и земли: по делу, рече, жиды Христа распяли за воровство его. Тако64 блядословяше скверный он поп, поборник никонов, паче же самого сатаны сын, емуже псу бешеному нестерпеша тут християне, хотяще его камением побити. Он же, яко волк, убеже ко архиепископу65 на двор, к подобну себе врагу66, и той укры его у себя в дому. А ини врази Христовы, друзи антихристовы, и в кни­гах их прилагают, грешным67 безгрешнаго Сына Божия нарицающе, сице: якоже бо Христос за своя согрешения распят бысть, тако и мы за своя согрешения распинаемся. А в ста­рых святых книгах истинно стоит та речь: якоже бо владыка Христос за наше согрешение распятся, тако и мы за свои со­грешения распинаемся со страстьми. В какой же книге тако есть, умолчим зде до времени и пождем праведнаго судии. Во время се ни царя ни святителя. Един бысть православ­ный царь на земли остался, да и того, не внимающаго себе, западнии еретицы, яко облацы темнии, угасили христиан­ское солнце, и свели во тму многия прелести и погрузили, да не возникнет на истинный свой первый свет правды. Увы, увы, бысть! И се, возлюбленнии, не явно ли антихристова прелесть (показует свою личину)? Да внимаем себе68, сиречь отвсюду себе озираем и с нечестивыми себе не смешаем, — путь бо нечестивых погибнет, — и развращеннаго их учения не послушаем, да не осудимся с ними вечно от Христа и свя­тых его, — отступницы бо и еретицы едино69, — но бегаем от них и крыем главу свою Христа, да не разлучимся с ним во веки70. Ащебы они лукавии наставницы житие свое порочно имели, то не подобает71 нам того испытовати, по Златоусту Иоанну и прочим святым; аще же в вере прогрешат72, то бегай от них и отрицайся: беседа ко евреом на послание 34-я. При­водит Златоуст Павлов глагол73: повинуйтеся наставником вашим и покаряйтеся. Что убо, рече, егда лукав будет, не повинуемся ли лукавому? Како глаголеши? Аще убо веры деля, то бегай его и отрицайся, не токмо аще человек будет, но аще и ангел с небеси сшед, и прочее. И паки Златоуст: Аще учение имать развращенно, аще и ангел будет, не повинуйтеся; аще же право учит, не житию внимай, но глаголом, и прочая. Ниже: И что глаголю? Ниже Павлу повиноватися подобает, аще нечто свое глаголет, аще нечто человеческо74, но Апостолу, Христа имущему глаголюща в себе. Видите ли, братие, в колику высоту дело веры возведе крайний учитель вселенныя, божественный Златоуст! Зело в догматех цер­ковных нам непоступным быти подобает и блюстися еретическаго развращеннаго учения. Той же к галатом глаголет: аще и мало что подвигнут, анафема да будут. Тако прокли­нает святый Златоуст всех еретиков и отступников, прела­гающих пределы вечныя, яже они святии отцы положиша. А нынешним отступницы не мало что в вере православной подвигнуша, но и вся догматы превратиша, и его священнаго Златоуста творение литоргии святыя исказиша во мно­гих местах, — ово отъяша, ово свое ухоботья вмешаша тут, и вся книги развратиша и уставы церковныя, инако и чины премениша. И таковым злохитрым лукавством своим от­ступническим все исполнение российския церкви возмутиша и всех православных христиан в сумнение великое вложиша, гонение же и мучение на верных превелие воздвигоша, дабы ни един христианин явно был стараго благочестия. И се знамение есть настатия антихристова: готовят бо ему путь предотечи его. Того ради всякую церковную истинну изметают вон, да не обличен будет и опален от истинны Христовы противник Христов, но на готовое место сед, и учнет последнюю прелесть свою простирати и чудеса творити привидением, якоже глаголют богословцы о нем святии. И того ради ныне раздвоение в людех, да познает пагубник, кто Божий, кто егов, кто ли держится преданнаго, и кто ко­леблется, да в тех слабых человецех и век сей любящих власть свою имать. Его же есть пришествие не просто, но по действу сатанину, сказует Апостол Павел. И может в поги­бающих, кои любви истинныя не прияша, во еже спастися им, да суд приимут вси не веровати истинне и проч. Сего ради Бог послет им действо лсти. Тако же и попы на два чина разсеклися студныя и мерския, как при Илии бысть вааловы жерцы. Что же студныя тогда быша? Кои жертву Богу приношаху по закону данному им и освящени Богу до ахавля отступления; егда же повеле Ахав жертву приносити Воалу вместо Бога, тогда они нечестиваго веления послушавше75 царева и служаху Воалу, яко Богу, и сего ради студныя глаголются священники по отступлении. И сему подобни суть попы старых архиереов ставленники, покинувше истинную службу отец своих и наченьше льстивую и развращенную приносити по новым Служебникам еретиче­скую жертву. Мерския же воаловы жерцы се есть: кои в но­вой76 службе поставлени суть, Воалу же, паче бесом служити. И сего ради сии мерския глаголются, они же студныя, овии же нечестиви суть. Всех вкупе их мерских и студных 708 един Илия святый, обличив и ревности Божия исполнився, закла ножем, аки77 свиней. И новыя ставленики ныне от но­вых отступников мерским оным подобны, к иной службе поставлени. И сии обои не прави суть: духовным ножем, святых отец ревностию отсекаются священства. Да по нужи от старых рукоположенцов мощно благословение приимати, обратившихся паки на истинну, яко выше рехом о сем, от православных поставлений. А от новых ставлеников, аще и по старому служат, отнюдь не подобает благословение приимати, по правилом, ни мало, ни велико: понеже от еретик поставлени не освящени суть, но осквернени от рук их. По­мяни же78 при Златоусте бывших християн, причетников и простых: аще и не о вере у них бысть тогда вражда и раскол, но неправеднаго ради изгнания Златоустаго, иоанновы ученицы, великаго светила, отнюдь не восхотеша врагом иоан­новым сообщатися и комкати от арсаковы и от тиковы части, аще и царевыми законами принуждаеми, но мнози от них того ради и до смерти пострадаша, и к соборам их не присташа, и за сие токмо с мученики причтошася. Добрыя овцы за благаго пастыря душу свою положиша, а он за них. Зрите же: аще за святаго мужа христиане право пострадаша и венчашася светло; а нынешним отступницы самого Сына Божия гонят и хулят, и святых его предания отмещут мно­гая, и Пресвятую Матерь Христову, воистинну сущую Бого­родицу, безчестят во многих местех новых книг, а не единаго Златоуста. И како нам с таковыми врагами Божиими79 сообщатися ныне? Не буди то. А иже глаголют нецыи слабострастнии человецы от противных и верных безумныя гла­голы на апостольское вещание ко евреом, сие: по нужи и за­кону пременение бывает, и сим гласом80 сла­бость свою и отступление подпирающе, и законы Христовы многия, и апостольския и отеческия превращающе, лстяще блудную свою мысль сим словом, не ведуще разума апостольскаго отнюдь, ни силы в нем. Сие рече Апостол, из­бранный сосуд Христов, о июдейском прешедшем священ­стве и законе их, на время данном им до Христа Исуса. И на­чало речи тамо сие есть: прелагаему священству, по нужи и закону пременение бывает, сице: понеже аароново свя­щенство ветхаго завета преста, егда же Христос, архиерей грядущих благ, прииде и воплотися от Пресвятыя Девы, и егда священство их преста, тогда и закон Моисеов пременил Христос на свой благодатный закон новой. Тамо безсловесная животная закалаху архиереи на жертву, овцы, и волы и птицы: зде же Христос сам изволи закалаем быти нашего ради спасения, словесный агнец, ветхое же упразд­ни священство и закон порочный. Тойже Апостол глаголет к жидом тамо: аще бы первый закон непорочен бы был, не бы второму искалося место: темже отъемлет первое, да вто­рое поставит. И инде рече Павел: древняя мимоидоша, и се быша вся новая. И Богослов Иоанн глаголет: закон Моисеом дан бысть, благодать же и истинна Исус Христом бысть. И се есть истинна апостольскаго разума: о закона ветхаго пременении, а не о догматех веры Христовы то речено бысть, и не апостольских и отеческих преданиих. За то бо должно есть всякому християнину страдати и умирати, а не пременяти и не предавати. Слышите Апостола, о догматех правых како глаголет страшно: аще, рече, ангел инако благовестити вам будет, анафема есть. Не токмо человека про­клинает, но и ангела. Сия слышавше, опасно разумеваем писание, что о чем глаголет. Неведение бо ересей81 породило, неведение церкви испревратило82; неведение всех ересей злее, по Златоусту. Глаголет Исидор Пилусит о кривотолкую­щих писание по своему разуму, и не христиан их наричет, сице: яко ниже во Християнех сим быти праведно бы было, иже тако на священная досаду поносящим писания, и в неигрательных играющим, и проч. Аще кто не верит моим словесем и отречение ему: растешет бо его Христос полма и часть его к неверным положит. Аминь.

Мир тебе, брате, и сущим всем с тобою, тако о Христе мудрствующим. Да помолитеся и о нас: писано бо есть: исповедайте друг другу согрешения и молитеся друг за друга, яко да исцелеете, сиречь здравы будете, ныне и присно и во веки веком, аминь.

Да простите, молю, — в бедности писано, скорым делом и без книг, — токмо что Христос подал. Где аще кое слово не так написано, не впротив книг: и вы собою исправите.

А богомудраго старца Спиридона преподобнаго слова писанныя на еретики приемлите, как и прочих богословцев святых: Григория, Василия, и Дамаскина Иоанна и иных, — той же истинный Параклит глаголя в нем. Отец Спиридоний и пророк бысть: что он глаголал83 про собор отступничий, так и збысться все. И на мне его пророчество збысться, — не едино что, преставляяся, глаголал мне. Чюден муж бысть словом и делом, и в премудрости инаго таковаго ныне несть.

У подлинной епистолии, покрай ея, и рука приложена преосвященнаго Аввакума протопопа: Сие Аввакум прото­поп чел и сие разумел истинно, к тому и руку свою припи­сал. Сия до зде. Аминь.

Сие послание от отца священнаго диакона Феодора чер­нец Авраамий прочет, любезно целовав, и рукою своею под­писал, яко хотящим спастися тако достоит веровати воистинну. О Спиридонии же сами разумевайте, прочитая его писания.

-------------------------

 

Примечания - разночтения по списку Казанской Академической библиотеки.

 

1 Ркп. библ. А. И. Хлудова № 260. Разночтения приводятся по списку Казанской Академической библиотеки.

2 Прибавлено: Сына Божия ...

3 Федор — нет.

4 Ивану, присному чаду ...

5 в непорочней вере православней ...

6 вере ...

7 во святых отеческих преданиих ...

8 Слова, помещенныя в скобках, и очевидно здесь пропущенныя, находятся в казан. спис.

9 святых догматов ...

10 глаголет сосуд избранный Павел.

11 и нечистивии — нет.

12 бедствуют ...

13 пострадати ...

14 первых священных пастырей наших ...

15 никакоже и от них ...

16 А лучше тех нет ныне ...

17 прииде на всю землю, яже под небесем ...

18 не оставлен будет вовеки ...

19 по священному Ипполиту папе Римскому ...

20 обратишася ...

21 Петра Апостола ...

22 плакася горко, и прият его Христос ...

23 похулиша ...

24 сами — нет.

25 по канонам ...

26 не подобает от них ныне ...

27 в дому ...

28 На поле: полка ...

29 самоволне ...

30 провидя ...

31 еже ныне ...

32 неправедный ...

33 неправедная ...

34 не обрящет, токмо не во мнозех ...

35 неправедная и неправославная жертва ...

36 последняя ...

37 Сл. это отделение с посл. протопопа Аввакума к тому же Иоанну: т. V, стр. 224-228.

38 ихже виде Иоанн Богослов, и седящия на них имущи броня огненны, иакинфы и жупелны, и главы коней их яко лвовы, из уст изхождаше огнь и дым и жупел, то есть рыкание их зверское являет ...

39 моря и сушу ...

40 и в хвостах их виде жало ...

41 и даров их ненавидит, от тех приносимая жертва рече, сиречь нечестивых, мерзость Господеви ...

42 объемлет ...

43 похваляют и заступают от всех зол ...

44 Сами начальнии отступницы ...

45 отсецают не быти ...

46 поставляют ...

47 поставляют ...

48 и таковым блудом ...

49 не смысляя ...

50 их — нет.

51 не отметают ...

52 содеятися ...

53 А они ...

54 глаголавшему усты святых своих и утверждающему предания их.

55 святии божии человецы ...

56 Плакати достоит таковых продерзателей ...

57 суть ...

58 терпение и вера ...

59 Явно ...

60 богоотступник ...

61 в тишах был ...

62 при множестве ...

63 на Христа Бога истиннаго ...

64 Таковая ...

65 ко архиепископу Симону ...

66 врагу же и поборнику ...

67 и в книгах прелагают, грешна ...

68 Да внимает себе всяк православный ...

69 да не осудимся вечно от Христа и святых его с ними, отступники и еретики ...

70 Сл. т. V, стр. 228.

71 не подобаше.

72 Аще же, рече, в вере погрешают ...

73 Павловы глаголы ...

74 аще свое глаголет нечто человеческо ...

75 послушаша ...

76 к новой ...

77 яко ...

78 Помяните ...

79 таковым врагом Божиим ...

80 и сим апостольским гласом ...

81 ереси ...

82 превратило ...

83 говорил ...