О богоотметнике Никоне достоверно свидетельство, иже
бысть пастырь во овчей кожи, предотеча антихристов,
яко церковь Божию раздра и
вселенную всю возмути, и святых оболга и возненавиде,
и кровопролития многа сотвори за
истинную веру Христову правую.
Богоотметничество же его сие есть кроме превращения церковных догмат:
Егда бывшу тому змию лукавно
на патриаршестве, келейнику же бывшу у
него взяту тогда, по нужди и не хотящу, святу мужу, Соловецкаго монастыря
болничному келарю старцу Кирику, пришедшу ему
из Анзерския пустыни. И той враг креста
Христова удержа его окаянный у себе жити в
патриархии. Во един убо от дней виде старец Кирик патриарши башмаки, бархатныя переда, и позре в них, и виде нашит на
стелки крест Господа Ісуса Христа, на другой
стелки вышито воплощение Пресвятыя Богородицы.
И от страха того старец Кирик ужасеся, и от того часа преста ясти и пити. Враг
же Христов Никон, вопрошая его: чесо ради не яси и не пиеши? Он же, претворив себе в болезнь
тяжку: не могу, рече, владыко зелне! И
начат притужно проситися у него на обещанное
место, да там гробу предан будет. И отпусти его скоро от себе и грамоту
даде ему. Он же, пришед в монастырь, и поведа о
том отцу своему духовному священноиноку Виталию о том страшном деле. А отец его Виталий и
иным братиям духовным сказа в духовенстве о всем, како крест и воплощение в башмаках носит. И сей есть, враг Божий
и богоотметник явной. И второй свидетель сему делу
ученик его Никонов, старец Андреян именем, живши с ним и до патриаршества много лет. И виде тот старец у
Никона в сапогах крест Христов и воплощение Пресвятыя
Богородицы литы из меди тонцы. И той инок
Андреян страх Христов имея в сердцы
своем, и ужасеся зело, и возневавиде его,
Никона, врага Божия, и начат ему пререковати во всем келейном послушании. О том же обличити его врага не смеяше. И многажды бияше его за пререкование, и
разъярився нань и окова, и повеле его
заточити в Палеостровской монастырь. Той же инок поведа отцу своему духовному Феодосию
и иным многим, и Аввакуму протопопу с товарищи все поряду.
Он же Никон, сосуд лукаваго диавола, мучил священноинока Нафана
киевлянина, бывшаго у него уставщиком. И бывши у них распри о святом крещении, како отрицаются християне от сатаны и плюют нань. Никон же,
поборая по отце своем сатане, глагола
Нафану: не подобает плевати на сатану, — не знаючи де то у нас творят! Нафан же
рече: подобает плевати на сатану, по отречении его;
тако писано есть о сем во святых книгах. Никон глагола: не подобает! И много у
них о сем бысть при. Нафан же ревности исполнися по Христе, рече: аз плюю и на того, кто и за сатану стоит!
Никон же повеле бити его плетьми и в
сылку сосла его на Кий остров. Он же сказа о сем подробну при мнозех.
Он же, Никон, юродивых святых бешеными называл; и на иконе их лика
и писати не велел той же Никон, о чем той
же инок Нафан свидетельствова о сем, а
иная нелепо про него и сказати.
Он же хулил святых отец наших. Преподобнаго отца Іосифа Волоколамскаго чюдотворца Никон, враг Божий, злословил и зело поносил, и ябедником нарицал таковаго богослова, и не
поклонялся ему. Преподобнаго же Евфросина лаял за пресвятую аллилуию, указавшу старцу Григорию Неронову. Егда же начал четверить, он
же враг Божии, Никон, в то время про святаго Ефвросина о той аллилуии глалола: тот-де дурак безумной был! О сем старец Григорий Неронов сказа и царю
вестно то дело
было, в соборной церкви при властях. Да покрывает его царь, врага Божия, во всякой неправде, и в том ему судит Бог! И многих святых оболгал и ис поминовения в литии истребил. И все наругаяся
творил и порочил. Сам же делне опорочен
бысть и поруган от своих ласкателей и ученик. И яко пса изгнаша его земных
ради, а не духовных, за землю и за вотчины, а не за Христа и за церковь Его.
И вси они своих си ищут, а не яже Христа Ісуса, по апостолу. Похищаяй бо той волк,
Никон, яко разбойник грабя себе у святых
монастырей села и вотчины, и у князей такожде отъемля всяко и к своим
прилагая. И многия князи ослезил, и
монастыри оскорбил и разорил, и простых крестьян тяжкими труды умучил,
созидаючи свой горкой Іеросалим. Добре рекл
патриарх Іеросалимский о Никоне сице:
когда-де руский патриарх начал строити новой
Іеросалим, то скоро и бог новой будет на
земли, сиречь антихрист! О сем сказа нам
грек, именем Павел, и царю о сем вестно было.
Но аще и пес изгнан бысть, но блевотина его и до днесь
сладце полизоваема пребывает от любящих
ту и не ведящих. А иже узаконоположил
Никон нечестивыя догматы превращенныя, а прелщеннии
от него паче утвердиша и держатся. Аще и разбойник не прав, но дело его право стало. Господь свесть помышления человеческая, яко суть
суетна. Аще Никон наставник ваш правый путь вам показал и обрете веру, почто его изгнасте? когда ученицы
на учителя ратуют? Аще Никон враг Богу, и Богородицы, и святым Его, и вам, то
почто его прелестныя законы держите, и доколе
храмлете на обе колена ваша? Аще
есть Бог наш прав со святыми Его своими прежними пастыри нашими, идите за Ним и
за святыми Его, святившими вас и отец ваших прежних. Аще же новый Ваал, Никон богоотметник, прав с новыми своими книгами, а
старыми ересьми в новых догматех, то
идите за ним, поклонитеся иконе его,
написанной от его, и самого его не бесчестите. О, слепоты! О, лукавства! Где правда
пастырская, и кто их буести и нечестия не
посмеется! И царь его не узна пронырства вражия, вся его законоположения любовне
держит, а отеческаго своего благочестия ненавидит
и держащих благочестие гонит, и томит всякими
озлобленьми и мучит. Прельщен бо зело от
проклятаго отступника Никона, и от ученик
его паче. Слыши небо и внуши земле глаголы раб Христовых! Вам засвидетельствуем всяку правду и всяку истинну,
понеже праведнаго судию на земли не обретохом в человецех ныне, в последния дни века сего. Аминь.