О начале раздора феодосиевых
с выгорецким общежительством
и о причине того, чего ради оный бысть.
Ни что же тако желательно врагу диаволу, яко же вражда и нелюбовь между
сонмом правоверных, и ни что же тако вреждает уды (члены) тела Христова, яко же
непримиримая брань. Не толико стрелы, копия и стенобитныя хитрости разрушают стены
града, елико братоненавистный раздор ограду словесных овец разоряет; не тако
меч разсекает победоносные полки, яко же гневоизъятельная злоба друг друга
разделяет. Сия убо царства повреди, сия монаршества опроверже, сия ограды
разори, сия ересей толпы произведе и всю вселенную засея, сия и самаго онаго
сына погибельнаго, антихриста, в мир пусти. Оставляю глаголати о домех тою
запустевших; оставляю монастыри тоя непримиримою дерзостию разорившиеся; мимо
протекаю возстание отца на сына, сына на отца, брата на брата, сестры на сестру
и все родство, яко варваровидное соделающееся; прехожду и нелюбимость
супружескаго союзства тою расторгающагося, и прочие умильные браки расторгнутые
от тоя оставляю. Кия убо всепоражательныя злобы плод, и ныне непримиримую у нас
с федосиевыми продолжающуюся, едва не ко сту лет малу пресецаемую брань,
известити слышателем подвиг имети начинаю, в котором со извещением, как начало
в действо оныя причины последовательно, с начала даже и до наших сих времен
дошедшия, по чину изложити намереваюся, да слышащии от онех совестнии и
богобоязливии людие устрашатся и престанут таковые прегорчайшие плоды вкушати,
и к мирным и любовным плодам поспешить на вкушение поретятся (потщатся), не
послушающии же и не покоряющиися истине отселе взутсятся (вразумятся) и
престанут от хулы на законноположенную правду. Предлагают бо и они сад своего
раздора на зрение помраченным глазам, и навидение его толико обольщевает зрящих
зраки, как плоды оные Содомские, наконец и яко Иордана сад, кий издалече
зрящиим, яко рай показуется, но плод тех испытание в пепел и в горесть
обращается, или, по премудрому гласу: "предняя его, яко рай процветения,
задняя же его есть поле погубления". Сице убо явственно ныне плоды раскол
древлероссийских христиан испыташася, яко горесть и пепел в устах обретошася.
Несть убо того христианина, не обретается благовернаго мужа, не сыщется
благоговейныя жены, которая бы с горестью не возносила свои вздохи о сей
раздорной буре. Способствовать же кому о сем отнюдь не возмогаемо учинися;
понеже несть ныне высочайших духовных властей, несть вспомогательных государей
нашей истине, не имеется удобных мест, к сим же устыла вся теплота к ревности
благочестию у добродетелей всех российских христиан; только единым духом
братоненавистным наполнилися тех сердца. Убо не может в оных покоиться дух
соединения; яве бо исполняется пророческое и апостольское на тех прорицание:
"разделишася, и не умилишася". Сии суть отделяющиися от единости
веры, и суть телесны и Духа Святаго не имущии. Но убо не все на предисловие
истощим слово, отнесемся к повествованию обещаннаго нами от предлежащия вещи,
сие есть, о начале феодосиевых и о разделе с выгопустынными жителями, его же ныне
сице предлагаем.
Сего убо феодосиева согласия начала наименование влечется от некоего
Феодосия Васильева, бывшаго, по внешнему состоянию, дьячка Крестецкаго Яма,
области Новгородской подчиняющагося; в том убо сего рождение произведеся, в нем
же прицерковен новых догмат бе исперва усердный служитель, потом позна от
некиих христиан, тогда в тех странах крыющихся, лучу древняго благочестия, и
отвержеся ревностно новолюбных преданий, и бывает последователь древняго
закона, и несколько в оных краях пребысть и, за ради тогда надлежащаго гонения,
уклонися с братом и чады своима в Польскую державу (7207—1699) лета. Идеже, по
тщанию своего учения, собра общежительство от стекшихся от Российскаго гонения
христиан, в нем же пребывая, учаше благочестию и житию добродетельному своих
последователей, точию за необысканием конечных, в некиих обычаех не
покоряющихся правде, погрешительным являшеся, яже в сем, еже по священнически
поручни при крещении имети, еже
священническия молитвы при рождении, и исповеди, и погребении читати, еже
настоятельствующих по нужде нуждними епископами нарицати, еже новолюбную тайну брачную оправдати, еже
торжищное брашно скверным, против апостольских гласов, именовати, еже и титлу
никоно-латинскую на крестах имети и оправдати, еже аллилуйных поклонов в прочие
посты не содержати, еже страдальцев палеостровских, незаконно пострадавших,
имети, еже иноческий чин, по сему времени содержимый, отвергати, и прочая
многая несогласная чиносодержания, кая убо не соизвестившияся с священным
писанием и со оставшимся от древняго благочестия обычаем упорне содержаше. И
тако жительствуя со своими в Польском государстве, понужден бысть от них, ово
же и сам возжела, посетити, тогда возблиставшую, Выгорецкую сию обитель,
основанную на соловецких выходцах и уставах, паче же на всем древнем предании,
которую убо и посети тогда, с некими себе последователи в первых летех (1703
г.), еще до Лексинскаго основания, и много преудивися твердости тех,
благочестию и жестокости жития, лепотному чиноукрашению, идеже он с выгорецкими
отцы много беседовав о благочестии мирно, такожде и обычаев содержании, при чем
и о нелепотном своем действе, еже в поручнях, тогда зазрен бысть и исправити
обещася, и о ином глаголаша к пользе общества, и потом в мирном союзе паки в
Польские краи ко своей обители отъеха, и тамо, собрав свою братию, предложи
зазрение выгорецких пустынножителей о сем неполезном обычаи, еже в поручнях
крестити и прочие оных пустынножителей доводы. Слышащие же мнози, нетерпеливи
быша и начаша смущатися о восприятом от него крещении и о прочих, чего ради
мнози, отлучившеся его общества, отъидоша во ины страны. Он же и прочии от сего
прияша вину недоброхотства и вражды к выгопустынным жителям, паче же сего ради
в раздор начаша преклонятися; ибо из Выгорецкаго жительства выеха в Новград,
для проповеди благочестия и иных ради нужд, многоразумный и премудрый муж,
Леонтий Феодосиевич, который, ради сего многаго разума и преизящнаго
ведения, не помалу возлюблен бысть
Новгородскими христианы, к которым учитель Феодосий с прочими наставники
приезжаше, от чего оными наставники зело бысть ненавиствуем и возненавиден,
зане в ведении священных писаний их много превосхождаше. Многажды же пряхуся с
ним о нововводной титле и о прочих не сослагательных вещех, иже по премногу
праведными доводами от онаго противусращахуся; чего ради, не терпяще между
собою онаго зрети, приехавше, наустиша
учителя Феодосия, да учинит с поморскими пустынножители раздел, полагающе оныя
выше изъявленныя вины, паче же за высокопоставляемую от них титлу, ея же ради и
христоборцами, иудеями, поморских последователей нарицаху. Учитель же Феодосий,
ово сам ревностию по сказанной титле разжигаяся, ово же своими подгнещаем, весь
подвижеся к несогласию оных, поем с собою шесть старейшин, яко же и в
житии его, писанном от сына его, Евстрата, повествуется, и потече к
поморским краям, уже не мирными ногами,
но раздорными, и прииде в Выгорецкое общежительство в лето 7214 (1706 г.). Отцы
же Выгорецкии радостными сердцами его прияша с пришедшими и честь ему
подобающую воздаша (в то время благомудрому Андрею с братом Симеоном, не
прилучившемся во общежительстве быти, но, некиих ради братских потреб, во
внутренныя Российския пределы отъехавшим), и потом вину приезда их увидаша, что
приехаша не ради согласия, но ради мятежей и раздоров не христианолепных, чего
ради от отец увещеваеми быша оных неполезностей не производити, в них же
прилучися быти и Леонтий Феодосиевич. Феодосий же предлагаше вину своего к ним
несогласия быти в торжищных брашнах и внешних браков их неприятия, паче же в
четыребуквенном оном на кресте надписании титлы, в киих принуждаше оных
согласных быти; отцы же против оных полагаху на неприятие доводы праведнейшие
из Божественнаго писания; чего ради не мирными составами учитель Феодосий
составляшеся, но карактеры оказоваше не кроткаго духа. И тако много беседовавше
и со обеих стран доводствующе, согласия в словесех отнюдь возъимети не
возмогоша. Феодосию убо со своими тщащуся вместити невместимое, отцем же за
боязнь и трепет отцеположенных анафем за приятие новшеств, не соизволяющим на
оное приятие; и тако учитель Феодосий со своими пойде во своя, не получив
своего желания. Собрату же его, Леонтию Васильевичу,
не пошедшу с ним, но оставшу во общежительстве, идеже последи пострижеся во
иночество и во иноцех проименован бысть Леонидом, иже во обители и скончася,
зело подвижное житие имея. И егда же Феодосий исхождаше из обители,
напутствован бысть от отец потребными и провождаем с честию; он же егда дойде
до монастырских служителей, пасущих скоты, ту остановися со своими, изъемши из
влагалищ отеческая брашна, повергше трудником, приглашающе, яко не хощут прияти
снеди от не послушающих их проповеди, и потом начаша иззуватися своих обувей и
оными трясти, стоя прямо к обители, глаголюще сице: "Прах, прилепший к ногам нашим, отрясаем во свидетельство
ваше!" и еще страшнейше сего прирекши се:
"Не буди нам с вами имети общения ни в
сем, ни в будущем, веце!" и тако с тем
намерением в раздорном духе поидоша в путь свой (1706 г.). Отцы же, зрящии
издалече, недоумеяхуся оных деятельства; послежде же егда от трудников
известившеся, зело оных дерзости и неразумию скорбяху, паче же егда прибысть
премудрый отец Андрей Дионисович, и услышав тех немирный приезд, весьма
жалостию о них опечалися и много о том соболезноваше, тщася их паки к соединению
повратити, яко же последи известится. Егда же Феодосий учитель с последователи
своими, польских границ доспевше, и в свою обитель приидоша, поведающе
случившееся с поморскими пустынножители; слышавше же тии, и паче в раздоре быти
укрепишася, но по мале за сие не возможе Господь Бог потерпети, но прогневася
на оных раздоролюбную дерзость: попусти бо некиих латинолюбных польских
жолнеров, кии внезапу наскочиша на обитель, мняще получити себе прибыток,
начаша по них стреляти, и многих общежителей пораниша, инех же и до смерти
застрелиша, и тако многажды оных напаствовати начаша. Феодосий же, видев оных
устремление, отъиде со своими в Российския части, в область Великолуцкую, и
тамо на время поселися, инии же мнози разыдошася, камо хотяху; паче же тогда
найде на их собрание смертоносная язва и великий глад, кая едва не всех мужеска
и женска пола жителей немилостивно пояде, и малы нецыи осташася (7219—1711
лета). Учитель же Феодосий и тамо не обрете покоя, восхоте и оттоле на ино
место преселитися, нарицаемо Ряпино; обаче хотение его во исполнение не
возможе приити; ибо егда поеха в Новград ко испрошению инаго места, и тамо
архиереем Иовом ят бысть и посажден в темницу, от нея же уже не изыде, но живот
свой сконча в лето 7219 (1711), июня 25. После его скончания ученицы его место
оно Ряпино указом получиша, и жительство многолюдством обоего пола
распространено бысть; во ону их собранную обитель Ряпину премудрый Андрей
Дионисьевич посылал в лето 7224 (1716), Мануила Петровича с написанными осмию
вопросами о титле, при них же зело плачевное сожаление и увещание написа, да
престанут от раздорных бурь и приидут в тишину любовнаго соединения, в ней же
воспоминает многия и древлебывшия тщетныя некиих на правость возстания и за
оныя богогневанныя казни. Но оных неудержимость, стремительство к желаемому их
несоединению, ни мало склонности не показа, паче же ими оный Мануил конечне и
отказан бысть от соединения. Мудрый же Андрей не премину и Евстрата, Феодосеева
сына, собственне увещевати премудрыми писмами, но и от онаго своея желаемости
получити не возможе; и того ради Бог попусти и в них самех несоединению быти.
Восташа бо неции в начале на онаго Евстрата за некия поправки старопечатных
книг, паче же на онаго в них ревноваше некто Савин Михеев, который, по согласию
с прочими, от онаго Евстрата, оле дерзости! и вторично крестити смелость
возыме, и долго сей раздор в них протяжеся, даже до лет настоятельства Симеона
Дионисьевича (7239 — 1731 лета), кий своими мудрыми богословеньми оный раздор
погаси.
Что же потом в оной его феодосиевыми ученики новособранной Ряпиной
обители учинися, яко же настоящая умильная явит повесть. Ибо ту поселившиися
начаша жити житием весьма многозазорным, пиянственные и всяких безчинств
умножишася сонмы, и всякая возрасте нечистота, подавляющая совсем чистую ниву;
отселе юноши и девы потекоша скорыми ногами к новолюбному браку, отселе
отверзеся дверь еретиконедугующему священству; прочии же, елицы богобоязливии
суще, познаша путь ко иным границам, мнозии же к презренному прежде ими
Выгопустынному притекоша месту, оттрясающе вложенную в себе раздора гидру. Из
них же бе нарочитый некто Симон Иевлев: сей с Выгорецкаго жительства причастися
и учинися. Что же потом учинися во оной Ряпиной обители? На конечное бо попусти
Бог приити умиленное падение. Ибо оставльшийся в оной настоятель Константин,
оплетшийся такожде любострастными узами, явися всякому безчинию радетель,
такожде совокупляется страстный таковой же страстнице любодеине, бывшей прежде
у него духовной дщери, с нею же венчася новолюбными иереями, и потом
совершенный же жалости отступник показуется, всеми новостей связуется веригами
и бывает лютый на христиан и презлейшии гонитель. Пришед в С.-Петербург,
подробно к Синодским членам староверцев дела подносит. Они же его потом в
Ямбург определяют и дают ему всеполную власть над староверческими делами, где
бы они в той стороне ни были. Он же, приим сию власть, весь облечеся в
антихристову личину и с помазанным мечем новолюбства на староверство
вооружается, и толико стесни оных жительство в Копорщине и во оной Ряпиной
обители, яко и следу обрестися в оных местах староверства не возможе: всех бо
разгна и многих подклони под иго новолюбных законов, паче же оных Ряпинских
жителей всех развея, яко и останку на том месте не обрестися, последняя часовня
оных в чухонскую претворися кирку; последи же сии Ряпиновой обители многажды
покушахуся феодосеевы сограждати общежительства, ово в Стародубщине, ово и в
Польше; обаче все тыя общежительства только основание свое увидеша, совершения
же своего отнюдь узрети не возмогоша, но овии от насилия, овии же от несогласий
многих вскоре разрушишася и в небытие претворишася. Все же сие, по примечанию,
содеяся ради оных гордости и раздору с выгорецкими общежители; ибо, по сказанию
Златоустову, ни что же тако Бога раздражает, яко еже с Церковию разделятися, и
ниже мученическая кровь не может сего греха загладити. По бывшем же раздоре с
выгорецкими жители, неции возбудишася, или паче рещи, очувствовашася от
раздорныя заразы, из них же бе некто Игнатий Трофимов, кий не по малу в них би
славим учительством. Сей приеха в Выгорецию вкупе с Федором Калиниевичем,
Даниловским учителем, в третий надесят год от разделения, от мироздания же 7227
(1719), при животе всепремудраго Андрея, и бывшу у них собору, советовавшим о
примирении, еже обществом быти нераздельным, и много разглагольствующим о том,
что между ими раздор творит, паче же о титле четверобуквенной, за надписание
Пилатово, внове на крестах полагаемой, о которой много усильствий от Игнатия
было оказано, чтоб оная и от выгорецких отцев была в часовне прията; обаче
многопремудрым доказанием и увещанием Андреевым оной Игнатий
многоглагольствовати зело преста, и усоветовавше, положишася о оной титле до
обыскания древних крестов, дотоле, доколе же оная не обрящется, выгорецким уступити.
Егда же сыщутся с таковым надписанием древние кресты, то бы их в часовнях
становити. Все же сие отец Андрей творил, снисходя оных грубости, подвизаяся
угасити раздорным пламенем пылающия сердца, в чем тогдашнее примирительное
писмо, в 7227 (1719) писанное, значит. Обаче сие примирение не во всех
феодосьевых принято бысть, но зело малейших; множайшии же не склонишася принять
мирные договоры, и пребыша тако в неуступаемом раздоре, ревнующе яко бы по оном
же всекрепцем четверобуквеннаго надписания догмате; паче же новгородстии,
старорустии и московстии обыватели, в том прилежащие, никогда согласитися с
выгопустынными жители не могоша; тако бо злобою их сердца всепреокаянный диавол
помрачи. Некогда бо отцу Андрею Дионисовичу, приехавшу в царствующий град Москву
(1717), ради некиих орудий, и ставшу в Красном селе; бе же с ним согласуясь и
весьма доверясь к нему купец, прозванием Ковуров, к нему же из Старой Руси
приеха Евстрат Феодосиев с двадесятию стариками. И со оным Ковуровым нача
обещатися за то, что он не единствен бе со отцем Андреем. Отец же великодушный
вопрошаше онаго Ковурова, что обществует ли с ним Евстрат? Он же объяви
Евстратово с приехавшими с ним несобщество. Андрей же рече ему: "Аще он не
общается, и ты с ним не общайся; аще ли в том не разньствует, и ты не
разньствуй!" Сицевыя бяше в мудром отце, кафолическия Церкви учителе,
кафолический дух, таковое великодушное творяше к раздорствующим снисхождение.
Не яко же нынешних многогластвуемых
раздорников скорое вражды и немирное преложение, не точию в каких преданиях, но
и в поучительных сетках, могущих междоусобную брань воздвигнути, и толико в сих
нетерпеливых, яко и сие изчести не без великаго утруждения. Но о сих убо
оставльше, о предлежащем да речется. Что убо творит оный Игнатий, по содеявшемся
со отцами выгорецкими мире, на нем же обещася взыскати древних творчеств
кресты, имеющие четыре буквы? И егда приеха во свояси, много от нелюбителей
мира потязася, яко бы по них за неправильный мир, на нем же четырех букв не
возможе в Выгорецких местах вместити. Игнатий же от сего паче нача ко обысканию
простиратися, и всюду облетая, искаше оныя титлы, где бы обрести, и не возможе,
токмо у людей негде на списке ветковскаго поповщинскаго согласия, кия противу
трисоставнаго Влысонова, такожде
поповщинскаго согласия, писаху о крестах трисоставных, понеже последователи
Влысонова вмещаху и четвероконечный крест в поклонение, ветковскаго же сего не
приемляху, и того ради свидетельства точию о трисоставном едином полагаху, а
надписания, яко не споримое от обоих стран, как хотяху, так и надписываху; того
ради на многих, или паче и на всех, сие четверобуквенное начертаниие изобразиша
в своих списках, которые в руки Игнатьевы попадошася, их же он обрет, зело
возврадовася и всюду по своим последователям разглашаше, доказуя свое
четверобуквенное надписание быти непреоборимое и толикими свидетельствы
подкрепляемо, и не точию своих последователей сам оглашаше ушеса, но и к
выгорецкому обществу прилежащих наполняя слухи, удостоверяя теми быти свою
истину, поморских же яко бы недостоверность. И приехал с оными к выше
помянутому Феодору Калиниеву, учителю Даниловских стран, и по тому сии списки
пред очеса представляет и зело велехвальствуется ими, на поморских же многую и
неистинность возлагает; той же не возможе оных разобрати неправость, и указа на
отцев поморских тое обысканием решити; и оба согласившися, паки в поморские
пределы восприяша, с ним же бе и Максим Марков, московский житель. Но тогда
нечто оному учителю Игнатию неблагостройно в проезде быти случися: Бог тако наказа
за несправедливые доводы. Приехавше бо на некоторое озеро, прочие же
благополучно проехавше, под Игнатием же лед проломися и сани опровергшися, его
покрыша; спутницы же, ощутивши Игнатиево бедствие, едва уже утопающа онаго
извлекоша, и потом еле жива, не замерзша, онаго до подвория довезоше, таже
потом приехаша в Выгорецкое общежительство благополучно, в лето 7244 (1736), в
месяце генваре, по представлении уже блаженныя памяти отца Андрея мудраго, и
прияты от отец быша радостными сердцами: и покоиша оных душевно и телесно,
всяко тем творяху споспешествование. От Игнатия же учителя предложены быша выше
реченные списки; благомудрые же и тогда отцы, Симеон Дионисович и Трифон
Петрович, взяша их на разсмотрение, и разсмотревше, повелеша собору быти, и на соборе
оных неправость начаша предлагати, во первых: обретше свидетельство о кресте
Антония Римлянина, на нем же яко бы и надписание четверобуквенное, который тамо
засвидетельствован им быти принесен из Римскаго града и дарован княгине
блаженной Ольге премудрой. Отцы же рекоша Игнатию: "Како быти может сие
достоверию свидетельство, что Антонию подарити крест княгине Ольге, кая прежде
Антониева приплытия в Россию бе вящие двою сту?" и сия ложь явная всем
разумна бысть, паче же Игнатию Трофимову и зазорна. Отцы же и другия
свидетельства во оных Игнатиевых списках прибравше, также, де, недостоверными
показаша и засвидетельствованы быша, тако: Крест жены кровоточивой, да другой
на Евангелии яко бы изображал Григория Богослова, и подписаны российскими
писмены и принесены быша сия вещи в Россию отселе назад за тысящу лет. Отцы же
противу тех свидетельств глаголаша: "Како же сии доводы могут быти
достоверны, понеже во она времена Россия ниже бяше просвещена благоверием, и
ниже письмен начертания знаяше?" и прочая быти недостоверна и лжею
помазана освидетельствоваша; чего ради учитель Игнатий много постыдися, яко о
конечной неправости, и прощение пред отцы приношаше, и потом оныя списки
огнесожжению предашася. Учитель же Игнатий мало спокоен во своя с миром
возвратися; егда же своих достигне пределов, паки забвением облагается своих
бывших многозазорных свидетельств, киих бы достало до кончины своея жизни
памятовать незабвенно; он же ово своими мыслями колебляся, ово же и своими
последователи побуждаем, яко никогда спокойным миром не научившимися поступати,
паки возбуждается прежними раздорных бурей вихри на поморские пустынножители
сеяти: написа бо по оном втором его приезде в третий год в монастырь писмо, в
нем же зело хулит и поносит Игнатия, Палеостровскаго страдальца, а согласницы
его толико на его, великопремудраго мужа, такожде и на Выгорецких жителей,
вооружишася хулою: "Сия, реша, оле дерзости! блевотина, еже четырех букв
не принимати, изыде в поморцы от Игнатия Палеостровскаго", и прочия хулы
возносяще на Выгорецкую правость оглаголоваху. На сие же, Игнатия Трофимова
писмо, писа многодоводственную епистолию Даниил Матфеевич, в нем же описует
Игнатия Палеостровскаго, яко же высокаго жития, тако же и благочестность
разумения, и крепко онаго своими словесы защищает, которая его епистолия
послана бысть в царствующий град Москву: сие же бысть во время на здешния
страны комисейскаго наезду (1739, а окончали 1744 г.). Потом же и сам Даниил в
Москву, ради некиих нужд, отъехав, и тамо более годищнаго времени у христиан пребысть;
в то бо время прилучися Игнатию Трофимову в Москве быти, и тамо проповедаше
всем четверобуквенное надписание право быти, на поморских же неприятие много
неправностей полагаше, в своей же проповеди уверяше всех крестом царя
Константина, который в царствующем граде во Успенском соборе обретается, на нем
же доказоваше быти подлинно оному четверолитерному начертанию, сам же никогда
своими очами его видети улучи. Отцы же, тогда в Москве прилучившиеся, Даниил
Матфеевич, выше именованный Феодор Калинич, Феодор Феодорович Ярославский,
Михаил Григорьевич, и прочии с их страны, собравшеся вкупе, поидоша во
Успенской собор (1744 г.), поемше и онаго учителя Игнатия, и даша стражем
сребренники, да вынесут перед тех очи оный крест Константинов, иже и вынесен
бысть из алтаря и положен на налой, к которому приступивше отцы, прилежно
смотреша Игнатием проповеданнаго, но того усмотрети отнюдь не возмогоша, токмо
начертанное сие: "Іс Христос. Сим побеждай!" имеется, яко же и самоличне некий благочестивый монарх на
небеси звездами изображенное виде, и историею тое засвидетельствовано бысть.
Сие убо зряще отцы начертание, указываху Игнатию: "Зри убо, глаголаша ему,
тобою засвидетельствованный крест, его же ради мы и вашего ради
свидетельствования на нем четырехбуквеннаго надписания, потрудихомся семо
приити, еда на нем оное обрящется!" Он же, воззрев на оный, и не видев
того, и паде на землю и бысть безгласен на много час. Отцы же, подъемше его,
вон изнесоша из собора, и потом очувствовався, позна свое согрешение, нача пред
оными прощение приносити, каявся в прежнем своем ложном на оныя указании. И по
оном засвидетельствовании согласишася с обоих стран быти собору, и на нем
своему раздору решение учинити; и собрашася в Преображенское (1744 г.) в дом
некоего Сергея Мартынова, и быша многие разговоры о происходящем несогласии;
между тем Игнатий Трофимов Даниилу нача глаголати, чтоб ему положил начало
испроститися. Даниил же потребова у него причины, чесо ради ему прощатися.
Игнатий же предложи в причину тогда в Поморие начавшееся богомолие и нарицание
прилагательнаго имени. Даниил же ему рече, что я без совету своих старейшин не
могу сего учинити, и прирек ему сие: "Да и ваша, Игнатия Трофимовича,
правость не велика, когда от вас всем предлагашеся на Константиновом кресте
четверобуквенное начертание, еже мы с тобою осмотревше, явное ваше лжегласие
признахом; однако мы и в том не много вяжемся". От Игнатия же принуждашеся
Даниил, да оставлено будет у них богомолие. Даниил же на то ему ответствоваше,
что он безсоветно не может сотворити и ради тогда состоявшияся комисии; егда же
оная минется, тогда у нас оное будет, или богомолие оное прекратится, или на то
вам свидетельствами удостоверено будет. И тако в том намерении согласившеся,
начало общее положиша, и тогда прилучившемуся празднику сошествию Святаго Духа,
задостойник: "Радуйся, Царице!" пропевши, радостно ликовствоваху
(1744), в мирном и союзном соединении радостне разыдоша кийждо во свояси и быша
в том единстве лет осмь (до 1753 г.). И Даниил Матфеич приехав во общежительство,
о богомолии целую книгу сочини, в ней же приведе премножайшия свидетельства из
Ветхаго и Новаго Завета. И потом неции из них, ревность имуще не по разуму,
Илья Иванов, да Федор Аникин, который и ныне жив, аще потом и раскаяся, начаша
сеяти несогласие с выгорецкими общежители и оным с последующими, и собравшеся,
конечно раздором ко оным возгорешася, и по ныне оным огнем пылают; паче же в
них ныне ненавистию зельною боляй на поморяны Илья Ковылин, кий, бывши в
монастыре по московской заразе смертоносной, ни коего общества не показа,
наипаче верных ревность свою обнови, вечную непримиримую брань с поморскими
быти проповеда, составив по себе некие пункты своего мнения, на которые отец
Даниил возражение учини, и отложи до онаго приезду Ильина, аще и раздорствоваху
заочно, а в случившийся приезд в монастырь никто не дерзнул таковое несогласие
показати. Тако вам, слышателие, краткодействие раздора феодосиевых с нами от
начала даже до ныне протекох: вас же прошу невнимательных быти, попробовати
прилежным чтением онаго, какое в том горестное вкушение обретается, и колико
Бог оных дерзость в том наказанием смиряше, приводя их ко вниманию, однако
видится, что их мало к полезности обращается. Бог же терпеливый, все до времени
снисходит, или, наказав человека и видя не исправляющася, оставляет его на
вечную казнь, яко же и иудеов, за несогласие много наказывал разорением, и
потом потерпев неколико, и конечно преложи оныя на вечное разорение: разгнав бо
их по лицу всея земли, и даде всем языком в поношение и поругание; ибо он,
Всемогущий, ни о чем толико не гневается, колико о междоусобной христиан
вражде, еже и выше о сем назнаменовано бысть. Мы же, слышаще таковое
богогневное за раздор наказание, и внявше от доказаниев, яко Бог паче всего
раздражается за несогласие христиан, того ради оный всераздорный мрак прогнавше
за ефиопы, и индианы, и антиподы, в тадировы острова, и мирным и союзным
светолитием просветившеся, и вкупе единственне славяще триипостасную Троицу,
прославим Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и во вся веки. Аминь.
1796 года сию историю сочинил Тимофей Андреев, поморской Лексинский старшина.